Curriculum EF

Universitat de València



2013/14

CURRÍCULUM DEDUCACIÓ




FÍSICA PER A PRIMÀRIA


Didàctica de lEducació Física - 2n de Magisteri B
Marta Grueso, Àngels Hervàs, Irene Lucas, Nacho Maestre, Irene Manresa,

Blanca Mansilla.

ÍNDEX.


1 - Currículums fets i promulgats des del Govern Valencià.

2 - Normes marc en les que es deu basar el currículum dE.F. a



primària, i el nivell de concreció al que pertany.

3 - Competències, objectius, continguts i criteris davaluació



contemplats al currículum.

4 - Diferències i similituds amb currículums daltres comunitats



autònomes actualment en vigor.

5 - ¿Quin es lesport que més es recolza al text? Ens quins cursos

sha impartit? Què en sabeu dell?

6 - Què ha suposat el paradigma competencial a nivell curricular i



pràctic en EF?

1 - Currículums fets i promulgats des del




Govern Valencià.


LOGSE, Madrid (1990):

A València 20/1992 de febrer, pel qual sestableix el currículum de lEducació



Primària a la Comunitat Valenciana.

LOE, Madrid (2006):

A València, 111/2007 del 20 de juliol, del Consell, pel qual sestableix el

currículum de lEducació Primària a la Comunitat Valenciana.




2 - Normes marc en les que es deu basar el


currículum dE.F. a primària, i el nivell de




concreció al que pertany.


Les normes marc en les que es deu basar i a les que deu respectar el

curriculum dEducació Física, així com qualsevol currículum són:

La Constitució Espanyola, lEstatut dautonomia de la Comunitat Valenciana i la



llei vigent en eixe moment (LOE) i els seus decrets.

El curriculum pertany al primer nivell de concreció curricular, es a dir, al Diseny

curricular base.

3 - Competències, objectius, continguts i

criteris davaluació contemplats al currículum.




CONTRIBUCIÓ DE L'ÀREA AL DESENROTLLAMENT DE LES

COMPETÈNCIES BÀSIQUES:


1. El cos i el moviment constitueixen una peça clau en la interrelació de la

persona amb l'entorn. L'Educació física està directament compromesa amb

l'adquisició del màxim estat de benestar físic, mental i social possible, en un

ambient saludable. L'àrea contribueix al desenrotllament de la competència en

el coneixement i interacció amb el món físic per mitjà de la percepció,

organització i estructuració del cos en l'espai i en el temps.

2. L'àrea contribueix al desenrotllament de la competència social i ciutadana,

prenent en consideració les interaccions socials que es produeixen en el grup

de classe, com a context d'aprenentatge i el respecte als altres. A partir de

l'elaboració i acceptació de regles per a l'actuació individual i col·lectiva,

s'assumixen tant les diferències com les possibilitats i limitacions pròpies i

alienes, incorporant-se el diàleg i la mediació.

3. L'àrea contribueix al desenrotllament de la competència cultural i artística a

través de l'expressió creativa d'idees, sentiments, emocions i vivències, per

mitjà de l'exploració i utilització de les possibilitats i recursos del cos i del

moviment.

4. L'àrea al desenrotllament de la competència d'aprendre a aprendre, fent

conscient a l'alumnat de les seues capacitats i limitacions, com a punt de

partida per al seu progrés, i afavorint la comprensió de la funcionalitat i de les

possibilitats de transferència dels seus aprenentatges motrius.

5. L'àrea contribueix al desenrotllament del tractament de la informació i

competència digital gràcies a l'acostament als seus propis referents culturals

(manifestacions esportives, artística...) a través de diferents mitjans de

comunicació o el seu tractament des de les tecnologies de la informació.

6.Finalment, l'àrea contribueix al desenrotllament de la competència

matemàtica reconeixent el desenrotllament d'aspectes relacionats amb l'orde i

les seqüències de les accions, les dimensions, les trajectòries espacials i

formes geomètriques, les velocitats i la interpretació del comportament motor a

través de diverses unitats de mesura.

OBJECTIUS:



L'ensenyança de l'Educació física en esta etapa tindrà com a objectiu el

desenrotllament de les capacitats següents:

1. Conéixer, utilitzar i valorar el seu cos i el moviment com a mitjà d'exploració,

descobriment i gaudir de les seues possibilitats motrius, de relació amb les

altres persones i com a recurs per a organitzar el seu temps lliure.

2. Apreciar l'activitat física per al benestar, manifestant una actitud responsable

cap a un mateix i les altres persones i reconeixent els efectes de l'exercici

físic, de la higiene, de l'alimentació i dels hàbits posturals sobre la salut.

3.Utilitzar les seues capacitats físiques, habilitats motrius i el seu coneixement

de l'estructura i funcionament del cos per adaptar el moviment a les

circumstàncies i condicions de cada situació.

4. Adquirir, triar i aplicar principis i regles per resoldre problemes motors i

actuar de forma eficaç i autònoma en la pràctica d'activitats físiques, esportives

i artísticoexpressives.

5. Regular i dosificar l'esforç.

6. Participar amb respecte en les activitats físiques, sense discriminacions i

acceptant les regles, i sobretot, resoldre els conflictes mitjançant el diàleg.

7. Conéixer i valorar la diversitat d'activitats físiques, lúdiques i esportives com

a elements culturals.

8. Conéixer i practicar jocs i esports tradicionals i populars de la Comunitat

Valenciana, amb especial referència a la pilota valenciana, com a element per a

conéixer la seua història i costums.

CONTINGUTS:



Des d'aquest plantejament, cada cicle està estructurat en cinc blocs. Aquests

cinc blocs són comuns en els tres cicles, solament varien les seues activitats.

El bloc 1:

El cos imatge i percepció, correspon als continguts que permeten el

desenvolupament de les capacitats perceptiu-motrius.

Està especialment dirigit a adquirir un coneixement i un control del propi cos

que resulta determinant tant per al desenvolupament de la pròpia imatge

corporal com per a l'adquisició de posteriors aprenentatges motors.

El bloc 2:

Habilitats motrius, reuneix aquells continguts que permeten a l'alumnat moure's

amb eficàcia. Es veuran implicades per tant adquisicions relatives al domini i

control motor. Destaquen els continguts que faciliten la presa de decisions per

a l'adaptació del

moviment a noves situacions.

El bloc 3:

Activitats físiques artístic-expressives, es troben incorporats els continguts

dirigits a fomentar l'expressivitat a través del cos i el moviment. La comunicació

per mitjà del llenguatge corporal s'ha tingut també en compte aquí.

El bloc 4:

Activitat física i salut, està constituït per aquells coneixements necessaris

perquè l'activitat física resulte saludable. A més, s'incorporen continguts per a

l'adquisició d'hàbits d'activitat física al llarg de la vida, com a font de benestar.

La inclusió d'un bloc que reuneix els continguts relatius a la salut corporal des

de la perspectiva de l'activitat física pretén emfatitzar la necessària adquisició

d'uns aprenentatges que òbviament s'inclouen transversalment en tots els

blocs.

Finalment, el bloc 5:

Jocs i esports, presenta continguts relatius al joc i a les activitats esportives,

entesos com a manifestacions culturals de la motricitat humana.

Independentment que el joc pugui utilitzar-se com a estratègia metodològica,

també es fa necessària la seua consideració com a contingut. La importància

que, en aquest tipus de continguts, adquireixen els aspectes de relació

interpersonal fa destacable ací la proposta dactituds



dirigides cap a la solidaritat, la cooperació i el respecte als altres.

CRITERIS D'AVALUACIÓ:



PRIMER CICLE

1. Reconéixer les parts del cos i utilitzar la lateralitat dominant, mantenint el

control postural mitjançant l'autoregulació de la tensió i la relaxació muscular i

la respiració.

2. Resoldre problemes motors a partir d'estímuls perceptius de caràcter visual,

auditiu i tàctil, d'acord amb les seues possibilitats i la naturalesa de la tasca

motriu.

3. Emprar les normes bàsiques per a la cura del cos relacionades amb la

higiene, postura, alimentació, la consciència del risc en l'activitat física i la cura

de l'entorn.

4. Adaptar les habilitats motrius bàsiques a diferents situacions motrius

lúdiques i expressives, amb coordinació i adequada orientació en l'espai.

5. Participar en els jocs motors ajustant la seua actuació als objectius del joc i

respectant les seues normes i regles.

6. Mostrar interès i espontaneïtat en la pràctica de diferents jocs esportius.

7. Participar del joc i les activitats esportives, especialment les tradicionals i

populars de la Comunitat Valenciana, amb coneixement de les normes i

mostrant una actitud d'acceptació cap als altres.

SEGON CICLE

1. Equilibrar el cos en situacions estàtiques i dinàmiques regulant el seu control

postural.

2. Aplicació de les possibilitats de moviment dels diferents segments corporals

a la consolidació de la seua lateralitat.

3. Aplicar les habilitats motrius bàsiques en diferents situacions de forma

coordinada i equilibrada.

4. Resoldre problemes motors en situacions individuals i col·lectives, de

forma coordinada i, si escau, cooperativa, en diferents entorns i participant en

la seua conservació.

5. Participar en els jocs motors i esportius, ajustant la seva actuació i

respectant tant les normes i regles com el resultat, adoptant conductes

que afavoreixen la relació amb els altres.

6. Utilitzar el cos i el moviment com a mitjà d'expressió i comunicació, de forma

espontània i creativa.

7. Practica i vivència de jocs motors infantils.

8. Participar del joc i les activitats esportives, especialment les tradicionals i

populars de la Comunitat Valenciana, amb coneixement de les normes i

mostrant una actitud d'acceptació cap als altres.

TERCER CICLE

1. Ajustar el moviment a diferents situacions motrius de forma autònoma,

controlant el cos en repòs i en moviment i tenint en compte la seua durada i

l'espai on es realitza.

2. Aplicar les habilitats motrius bàsiques, genèriques i específiques a situacions

motrius de moderada complexitat, considerant el nivell de desenvolupament de

les seues capacitats físiques bàsiques i adaptant la seua execució a la presa

de decisions.

3. Resoldre problemes motors en situacions lúdiques i esportives, individuals i

col·lectives, en entorns habituals i en el mitjà natural, seleccionant i aplicant

estratègies i respectant les regles, normes i rols establerts.

4. Participar amb respecte i tolerància en diferents situacions motrius, evitant

discriminacions i acceptant les regles establertes, resolent els conflictes

mitjançant el diàleg i la mediació.

5. Participar del joc i les activitats esportives, especialment les tradicionals i

populars de la Comunitat Valenciana, amb coneixement de les normes i

mostrant una actitud d'acceptació cap als altres.

4 - Diferències i similituds amb currículums

daltres comunitats autònomes actualment en




vigor.


Després de comparar diversos currículums de diferents comunitats autònomes,

hem arribat a la conclusió que les competències bàsiques, els objectius i els

continguts del diferents blocs són pràcticament els mateixos. La diferència la

trobem en els criteris d'avaluació que destaquen en cada comunitat els jocs

tradicionals de cada una d'elles. Per exemple, a la Comunitat Valenciana

destaca el joc de la pilota valenciana, donan-li molta importància a la seua

pràctica. Per altra banda, a Aragó també destaquen els jocs tradicionals com:

tir de barra aragonessa, tir de bola aragonessa, tir al palo, pulseo de pica, billar

romà, etc. Per finalitzar, en Canàries pràctiques lúdiques on es dóna molta

importància al ritme, la música, etc.

COMPETÈNCIE

S

OBJECTIU

S

CONTINGUT

S

CRITERIS

DAVALUACIÓ



Comunitat

Valencian

a

----------------------- ---------------- ------------------- PILOTA



VALENCIANA

Aragó -----------------------

-

---------------- ------------------- JOCS



TRADICIONAL

S

Canàries -----------------------

-

----------------

-

------------------- PRÀCTIQUES



LÚDIQUES

5 - ¿Quin es lesport que més es recolza al

text? Ens quins cursos sha impartit? Què en

sabeu dell?



El esport que més es recolza al text és la pilota valenciana. La pilota valenciana

és un esport tradicional valencià que sha vingut practicant des del segle XII. Hi



han diferents varietats a Espanya, com ve a ser la pilota vasca.

Aquest esport es deu practicar del tercer cicle en avant, ja que requerix unes

habilitats motrius i una tècnica específica per a poder desenvolupar-lo. A més,

és un esport molt adequat per a aquest cicle, ja que convida als alumnes a que

sinteresen per lhistòria i tradició de la nostra comunitat.



Té moltes varietats, divindint-se segons:

· La trajectòria de la pilota. Pot ser per damunt duna corda (escala i

corda), o per damunt dunes ratlles a terra.

· La pilota amb la què es juga. Pot ser una pilota de bandana, de drap, de



vaqueta o de Tec.

· Segons el recinte de joc. Es juga al Trinquet (recinte tancat), al carrer, al



Frontó (amb una pared o frontó determinat), o a la Galotxeta (recinte

tancat, pero de menor grandària que el Trinquet.

· Segons les comarques on es practica. Moltes comarques tenen variants

pròpies, com pot ser la de Llargues, de San Joan dAlacant.



La pilota valenciana va ser i és un component social fonamental, ja que inclús

durant lopressió del franquisme, no sols es va continuar practicant lesport,

sinò que es va practicar fonamentant lús del valencià, que va seguir viu durant



aquell període.

Comentario [D1]: Però el curriculum

obliga ensenyar-lo als tres cicles de letapa



de primària

6 - Què ha suposat el paradigma




competencial a nivell curricular i pràctic en

EF?


¿Què podem entendre per competència?

Forma en que una persona utilitza tots els seus recursos per a resoldre tasques en un

context determinat , som competents quan logrem utilitzar adequadament tots els

nostres recursos en una tasca concreta.

¿Per què educar en competències?

Perquè en els temps que corren ja no és suficient saber continguts conceptuals,

memorístics, es necessari saber actuar, dur eixos coneixements a la pràctica per la qual

cosa els currículums actuals han de donar-li mes importància a la aplicació dels

continguts per a preparar als alumnes per a la vida quotidiana.

¿Què canvis que ha suposat en els currículums la introducció de competències?

Els currículums formals anteriors es basaven en els continguts de caràcter conceptual,

no se li donava importància a la posada en pràctica, actualment la situació ha canviat

per complet i el realment important són lensenyament en el saber actuar. Açò ha

suposat un canvi radical en lel.laboració dels currículums ja que el eix central ha

canviat. Hi ha diferents formes dafrontar aquest canvi competencial:



No renegar el

canvi però

tampoc

acceptar-lo. Reacció de xoc i

negació total.

Acceptar

acríticament,

sense pensar-ho.

Tractar dintroduir



de manera

constructiva

aquests aspectes

nous.

No hi ha una sola forma dintroduir les competències, pot



suposar un canvi total, o una simple modificació, però el

ideal seria reconstruir el currículum per a la introducció de

les competències ja que aquestes canvien de forma radical

la forma de treballar a laula, més pràctica i menys



continguts memoritzats .

L'educació física, pel seu caràcter obert i flexible, suposa una oportunitat immillorable

per al desenvolupament de les competències bàsiques.


7.BIBLIOGRAFIA


BLAZQUEZ Y SEBASTIANI, Domingo y Enric Mª, Enseñar por competencias

en educación física, 2ª edición, editorial Inde, 2010.

CONSELLERIA DE EDUCACIÓ (2007)<< Currículum dEducació

Primaria>>, Decreto III , DOC, Comunidad Valenciana, Disponible en linia



http://www.uv.es/gutierre/archivos1/magisterio/DOGV_Primaria_Mat.pd

f ( Dia de consulta : 22/09/2013).

CONSELLERÍA DE EDUCACIÓ, Diari oficial de la Comunitat Valenciana

DECRET 38/2008, de 28 de març, del Consell, pel qual sestablix el

currículum del segon cicle de lEducació Infantil a la Comunitat Valenciana.
[2008/3838]. Consultat en paper, disponible també en línia

http://www.docv.gva.es/datos/2008/04/03/pdf/2008_3838.pdf (Dia de

consulta 1/09/2013)

COLEGIO AMANECER, centro de Educación Infantil y Primaria Amanecer.

Normativa reguladora Sistema Educativo Comunidad Valenciana


http://www.colegioamanecer.org/portal/index.php?option=com_content

&view=article&id=52&Itemid=14


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada