Universitat de València
2013/14
CURRÍCULUM D’EDUCACIÓ
FÍSICA PER A PRIMÀRIA
Didàctica de l’Educació Física - 2n de Magisteri B
Marta Grueso, Àngels Hervàs, Irene Lucas, Nacho Maestre, Irene Manresa,
Blanca Mansilla.
ÍNDEX.
1 - Currículums fets i promulgats des del Govern Valencià.
2 - Normes marc en les que es deu basar el currículum d’E.F. a
primària, i el nivell de concreció al que pertany.
3 - Competències, objectius, continguts i criteris d’avaluació
contemplats al currículum.
4 - Diferències i similituds amb currículums d’altres comunitats
autònomes actualment en vigor.
5 - ¿Quin es l’esport que més es recolza al text? Ens quins cursos
s’ha impartit? Què en sabeu d’ell?
6 - Què ha suposat el paradigma competencial a nivell curricular i
pràctic en EF?
1 - Currículums fets i promulgats des del
Govern Valencià.
LOGSE, Madrid (1990):
A València 20/1992 de febrer, pel qual s’estableix el currículum de l’Educació
Primària a la Comunitat Valenciana.
LOE, Madrid (2006):
A València, 111/2007 del 20 de juliol, del Consell, pel qual s’estableix el
currículum de l’Educació Primària a la Comunitat Valenciana.
2 - Normes marc en les que es deu basar el
currículum d’E.F. a primària, i el nivell de
concreció al que pertany.
Les normes marc en les que es deu basar i a les que deu respectar el
curriculum d’Educació Física, així com qualsevol currículum són:
La Constitució Espanyola, l’Estatut d’autonomia de la Comunitat Valenciana i la
llei vigent en eixe moment (LOE) i els seus decrets.
El curriculum pertany al primer nivell de concreció curricular, es a dir, al Diseny
curricular base.
3 - Competències, objectius, continguts i
criteris d’avaluació contemplats al currículum.
CONTRIBUCIÓ DE L'ÀREA AL DESENROTLLAMENT DE LES
COMPETÈNCIES BÀSIQUES:
1. El cos i el moviment constitueixen una peça clau en la interrelació de la
persona amb l'entorn. L'Educació física està directament compromesa amb
l'adquisició del màxim estat de benestar físic, mental i social possible, en un
ambient saludable. L'àrea contribueix al desenrotllament de la competència en
el coneixement i interacció amb el món físic per mitjà de la percepció,
organització i estructuració del cos en l'espai i en el temps.
2. L'àrea contribueix al desenrotllament de la competència social i ciutadana,
prenent en consideració les interaccions socials que es produeixen en el grup
de classe, com a context d'aprenentatge i el respecte als altres. A partir de
l'elaboració i acceptació de regles per a l'actuació individual i col·lectiva,
s'assumixen tant les diferències com les possibilitats i limitacions pròpies i
alienes, incorporant-se el diàleg i la mediació.
3. L'àrea contribueix al desenrotllament de la competència cultural i artística a
través de l'expressió creativa d'idees, sentiments, emocions i vivències, per
mitjà de l'exploració i utilització de les possibilitats i recursos del cos i del
moviment.
4. L'àrea al desenrotllament de la competència d'aprendre a aprendre, fent
conscient a l'alumnat de les seues capacitats i limitacions, com a punt de
partida per al seu progrés, i afavorint la comprensió de la funcionalitat i de les
possibilitats de transferència dels seus aprenentatges motrius.
5. L'àrea contribueix al desenrotllament del tractament de la informació i
competència digital gràcies a l'acostament als seus propis referents culturals
(manifestacions esportives, artística...) a través de diferents mitjans de
comunicació o el seu tractament des de les tecnologies de la informació.
6.Finalment, l'àrea contribueix al desenrotllament de la competència
matemàtica reconeixent el desenrotllament d'aspectes relacionats amb l'orde i
les seqüències de les accions, les dimensions, les trajectòries espacials i
formes geomètriques, les velocitats i la interpretació del comportament motor a
través de diverses unitats de mesura.
OBJECTIUS:
L'ensenyança de l'Educació física en esta etapa tindrà com a objectiu el
desenrotllament de les capacitats següents:
1. Conéixer, utilitzar i valorar el seu cos i el moviment com a mitjà d'exploració,
descobriment i gaudir de les seues possibilitats motrius, de relació amb les
altres persones i com a recurs per a organitzar el seu temps lliure.
2. Apreciar l'activitat física per al benestar, manifestant una actitud responsable
cap a un mateix i les altres persones i reconeixent els efectes de l'exercici
físic, de la higiene, de l'alimentació i dels hàbits posturals sobre la salut.
3.Utilitzar les seues capacitats físiques, habilitats motrius i el seu coneixement
de l'estructura i funcionament del cos per adaptar el moviment a les
circumstàncies i condicions de cada situació.
4. Adquirir, triar i aplicar principis i regles per resoldre problemes motors i
actuar de forma eficaç i autònoma en la pràctica d'activitats físiques, esportives
i artísticoexpressives.
5. Regular i dosificar l'esforç.
6. Participar amb respecte en les activitats físiques, sense discriminacions i
acceptant les regles, i sobretot, resoldre els conflictes mitjançant el diàleg.
7. Conéixer i valorar la diversitat d'activitats físiques, lúdiques i esportives com
a elements culturals.
8. Conéixer i practicar jocs i esports tradicionals i populars de la Comunitat
Valenciana, amb especial referència a la pilota valenciana, com a element per a
conéixer la seua història i costums.
CONTINGUTS:
Des d'aquest plantejament, cada cicle està estructurat en cinc blocs. Aquests
cinc blocs són comuns en els tres cicles, solament varien les seues activitats.
El bloc 1:
El cos imatge i percepció, correspon als continguts que permeten el
desenvolupament de les capacitats perceptiu-motrius.
Està especialment dirigit a adquirir un coneixement i un control del propi cos
que resulta determinant tant per al desenvolupament de la pròpia imatge
corporal com per a l'adquisició de posteriors aprenentatges motors.
El bloc 2:
Habilitats motrius, reuneix aquells continguts que permeten a l'alumnat moure's
amb eficàcia. Es veuran implicades per tant adquisicions relatives al domini i
control motor. Destaquen els continguts que faciliten la presa de decisions per
a l'adaptació del
moviment a noves situacions.
El bloc 3:
Activitats físiques artístic-expressives, es troben incorporats els continguts
dirigits a fomentar l'expressivitat a través del cos i el moviment. La comunicació
per mitjà del llenguatge corporal s'ha tingut també en compte aquí.
El bloc 4:
Activitat física i salut, està constituït per aquells coneixements necessaris
perquè l'activitat física resulte saludable. A més, s'incorporen continguts per a
l'adquisició d'hàbits d'activitat física al llarg de la vida, com a font de benestar.
La inclusió d'un bloc que reuneix els continguts relatius a la salut corporal des
de la perspectiva de l'activitat física pretén emfatitzar la necessària adquisició
d'uns aprenentatges que òbviament s'inclouen transversalment en tots els
blocs.
Finalment, el bloc 5:
Jocs i esports, presenta continguts relatius al joc i a les activitats esportives,
entesos com a manifestacions culturals de la motricitat humana.
Independentment que el joc pugui utilitzar-se com a estratègia metodològica,
també es fa necessària la seua consideració com a contingut. La importància
que, en aquest tipus de continguts, adquireixen els aspectes de relació
interpersonal fa destacable ací la proposta d’actituds
dirigides cap a la solidaritat, la cooperació i el respecte als altres.
CRITERIS D'AVALUACIÓ:
PRIMER CICLE
1. Reconéixer les parts del cos i utilitzar la lateralitat dominant, mantenint el
control postural mitjançant l'autoregulació de la tensió i la relaxació muscular i
la respiració.
2. Resoldre problemes motors a partir d'estímuls perceptius de caràcter visual,
auditiu i tàctil, d'acord amb les seues possibilitats i la naturalesa de la tasca
motriu.
3. Emprar les normes bàsiques per a la cura del cos relacionades amb la
higiene, postura, alimentació, la consciència del risc en l'activitat física i la cura
de l'entorn.
4. Adaptar les habilitats motrius bàsiques a diferents situacions motrius
lúdiques i expressives, amb coordinació i adequada orientació en l'espai.
5. Participar en els jocs motors ajustant la seua actuació als objectius del joc i
respectant les seues normes i regles.
6. Mostrar interès i espontaneïtat en la pràctica de diferents jocs esportius.
7. Participar del joc i les activitats esportives, especialment les tradicionals i
populars de la Comunitat Valenciana, amb coneixement de les normes i
mostrant una actitud d'acceptació cap als altres.
SEGON CICLE
1. Equilibrar el cos en situacions estàtiques i dinàmiques regulant el seu control
postural.
2. Aplicació de les possibilitats de moviment dels diferents segments corporals
a la consolidació de la seua lateralitat.
3. Aplicar les habilitats motrius bàsiques en diferents situacions de forma
coordinada i equilibrada.
4. Resoldre problemes motors en situacions individuals i col·lectives, de
forma coordinada i, si escau, cooperativa, en diferents entorns i participant en
la seua conservació.
5. Participar en els jocs motors i esportius, ajustant la seva actuació i
respectant tant les normes i regles com el resultat, adoptant conductes
que afavoreixen la relació amb els altres.
6. Utilitzar el cos i el moviment com a mitjà d'expressió i comunicació, de forma
espontània i creativa.
7. Practica i vivència de jocs motors infantils.
8. Participar del joc i les activitats esportives, especialment les tradicionals i
populars de la Comunitat Valenciana, amb coneixement de les normes i
mostrant una actitud d'acceptació cap als altres.
TERCER CICLE
1. Ajustar el moviment a diferents situacions motrius de forma autònoma,
controlant el cos en repòs i en moviment i tenint en compte la seua durada i
l'espai on es realitza.
2. Aplicar les habilitats motrius bàsiques, genèriques i específiques a situacions
motrius de moderada complexitat, considerant el nivell de desenvolupament de
les seues capacitats físiques bàsiques i adaptant la seua execució a la presa
de decisions.
3. Resoldre problemes motors en situacions lúdiques i esportives, individuals i
col·lectives, en entorns habituals i en el mitjà natural, seleccionant i aplicant
estratègies i respectant les regles, normes i rols establerts.
4. Participar amb respecte i tolerància en diferents situacions motrius, evitant
discriminacions i acceptant les regles establertes, resolent els conflictes
mitjançant el diàleg i la mediació.
5. Participar del joc i les activitats esportives, especialment les tradicionals i
populars de la Comunitat Valenciana, amb coneixement de les normes i
mostrant una actitud d'acceptació cap als altres.
4 - Diferències i similituds amb currículums
d’altres comunitats autònomes actualment en
vigor.
Després de comparar diversos currículums de diferents comunitats autònomes,
hem arribat a la conclusió que les competències bàsiques, els objectius i els
continguts del diferents blocs són pràcticament els mateixos. La diferència la
trobem en els criteris d'avaluació que destaquen en cada comunitat els jocs
tradicionals de cada una d'elles. Per exemple, a la Comunitat Valenciana
destaca el joc de la pilota valenciana, donan-li molta importància a la seua
pràctica. Per altra banda, a Aragó també destaquen els jocs tradicionals com:
tir de barra aragonessa, tir de bola aragonessa, tir al palo, pulseo de pica, billar
romà, etc. Per finalitzar, en Canàries pràctiques lúdiques on es dóna molta
importància al ritme, la música, etc.
COMPETÈNCIE
S
OBJECTIU
S
CONTINGUT
S
CRITERIS
D’AVALUACIÓ
Comunitat
Valencian
a
----------------------- ---------------- ------------------- PILOTA
VALENCIANA
Aragó -----------------------
-
---------------- ------------------- JOCS
TRADICIONAL
S
Canàries -----------------------
-
----------------
-
------------------- PRÀCTIQUES
LÚDIQUES
5 - ¿Quin es l’esport que més es recolza al
text? Ens quins cursos s’ha impartit? Què en
sabeu d’ell?
El esport que més es recolza al text és la pilota valenciana. La pilota valenciana
és un esport tradicional valencià que s’ha vingut practicant des del segle XII. Hi
han diferents varietats a Espanya, com ve a ser la pilota vasca.
Aquest esport es deu practicar del tercer cicle en avant, ja que requerix unes
habilitats motrius i una tècnica específica per a poder desenvolupar-lo. A més,
és un esport molt adequat per a aquest cicle, ja que convida als alumnes a que
s’interesen per l’història i tradició de la nostra comunitat.
Té moltes varietats, divindint-se segons:
· La trajectòria de la pilota. Pot ser per damunt d’una corda (escala i
corda), o per damunt d’unes ratlles a terra.
· La pilota amb la què es juga. Pot ser una pilota de bandana, de drap, de
vaqueta o de Tec.
· Segons el recinte de joc. Es juga al Trinquet (recinte tancat), al carrer, al
Frontó (amb una pared o frontó determinat), o a la Galotxeta (recinte
tancat, pero de menor grandària que el Trinquet.
· Segons les comarques on es practica. Moltes comarques tenen variants
pròpies, com pot ser la de Llargues, de San Joan d’Alacant.
La pilota valenciana va ser i és un component social fonamental, ja que inclús
durant l’opressió del franquisme, no sols es va continuar practicant l’esport,
sinò que es va practicar fonamentant l’ús del valencià, que va seguir viu durant
aquell període.
Comentario [D1]: Però el curriculum
obliga ensenyar-lo als tres cicles de l’etapa
de primària
6 - Què ha suposat el paradigma
competencial a nivell curricular i pràctic en
EF?
¿Què podem entendre per competència?
Forma en que una persona utilitza tots els seus recursos per a resoldre tasques en un
context determinat , som competents quan logrem utilitzar adequadament tots els
nostres recursos en una tasca concreta.
¿Per què educar en competències?
Perquè en els temps que corren ja no és suficient saber continguts conceptuals,
memorístics, es necessari saber actuar, dur eixos coneixements a la pràctica per la qual
cosa els currículums actuals han de donar-li mes importància a la aplicació dels
continguts per a preparar als alumnes per a la vida quotidiana.
¿Què canvis que ha suposat en els currículums la introducció de competències?
Els currículums formals anteriors es basaven en els continguts de caràcter conceptual,
no se li donava importància a la posada en pràctica, actualment la situació ha canviat
per complet i el realment important són l’ensenyament en el saber actuar. Açò ha
suposat un canvi radical en l’el.laboració dels currículums ja que el eix central ha
canviat. Hi ha diferents formes d’afrontar aquest canvi competencial:
No renegar el
canvi però
tampoc
acceptar-lo. Reacció de xoc i
negació total.
Acceptar
acríticament,
sense pensar-ho.
Tractar d’introduir
de manera
constructiva
aquests aspectes
nous.
No hi ha una sola forma d’introduir les competències, pot
suposar un canvi total, o una simple modificació, però el
ideal seria reconstruir el currículum per a la introducció de
les competències ja que aquestes canvien de forma radical
la forma de treballar a l’aula, més pràctica i menys
continguts memoritzats .
L'educació física, pel seu caràcter obert i flexible, suposa una oportunitat immillorable
per al desenvolupament de les competències bàsiques.
7.BIBLIOGRAFIA
BLAZQUEZ Y SEBASTIANI, Domingo y Enric Mª, Enseñar por competencias
en educación física, 2ª edición, editorial Inde, 2010.
CONSELLERIA DE EDUCACIÓ (2007)<< Currículum d’Educació
Primaria>>, Decreto III , DOC, Comunidad Valenciana, Disponible en linia
http://www.uv.es/gutierre/archivos1/magisterio/DOGV_Primaria_Mat.pd
f ( Dia de consulta : 22/09/2013).
CONSELLERÍA DE EDUCACIÓ, Diari oficial de la Comunitat Valenciana
DECRET 38/2008, de 28 de març, del Consell, pel qual s’establix el
currículum del segon cicle de l’Educació Infantil a la Comunitat Valenciana.
[2008/3838]. Consultat en paper, disponible també en línia
http://www.docv.gva.es/datos/2008/04/03/pdf/2008_3838.pdf (Dia de
consulta 1/09/2013)
COLEGIO AMANECER, centro de Educación Infantil y Primaria Amanecer.
Normativa reguladora Sistema Educativo Comunidad Valenciana
http://www.colegioamanecer.org/portal/index.php?option=com_content
&view=article&id=52&Itemid=14
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada