Avaluació en educació física

Avaluació en
 
 
leducació

 
 
 
física.



Marina Pampló
Gúmer Peiró
Aida Pérez
Aitor Pérez
Juan Pérez
Sara Ramírez
1

INDEX


1. Avaluació, avaluació sumativa i avaluació formativa....................2

2. Tipus davaluació...........................................................................3


3. Consciència autoritària i pedagogia verinosa...............................4

4. Taula dautoevaluacions................................................................5


5. Crítiques de Fernández-Balboa....................................................7
6. Finalitats........................................................................................8
7. Aportacions de Victor M López Pastor.........................................10
Bibliografia/ webgrafia......................................................................11

2

1. Busqueu definicions davaluació, avaluació sumativa i


avaluació formativa:

En primer lloc, el terme avaluació resulta un dels més utilitzats pels
 
professionals de leducació. Normalment, està relacionat amb els exàmens i les
qualificacions, és a dir, amb la valoració dels productes de laprenentatge.
Aquesta utilització està associada amb la concepció de lavaluació que
 
posseeix la major part de la població. El propi diccionari de la RAE presenta
dues definicions:
1- Assenyalar el valor duna cosa.
2- Estimar, apreciar, calcular el valor duna cosa.
Daltra banda, la concepció estàtica de lavaluació tancada en aquestes

definicions no resulta altra sinó aquella que valora els resultats o productes i no
els procediments. A mesura que ha evolucionat lenteniment de leducació com

un procés en el qual intervenen diversos agents i circumstàncies que influeixen
en els seus resultats sha modificat, a més, la idea davaluació. Aquesta

modificació dóna més importància al procediment que al simple fet de valorar
els resultats finals.
En segon lloc, lavaluació sumativa consisteix en sumar un conjunt de
qualificacions per tal dobtindre un promedi. Es centra, principalment, en la
recollida de dades i en lelaboració dinstruments que permeten mesures fiables

dels coneixements a avaluar.
Aquest tipus davaluació ens permet respondre diverses preguntes tals com:

¿Què aprenc al finalitzar la unitat? ¿Aconsegueix els aprenentatges esperats i
criteris davaluació de lassignatura? ¿Estic preparat per afrontar una nova

assignatura associada?
Lavaluació sumativa permet, per tant, comprovar leficàcia dels processos
densenyança-aprenentatge i orienta en la planificació de futures intervencions

ja que avaluem al final.
3

Els objectius que pretén aconseguir són:
1- Atorgar una mena de certificació.
2- Determinar i informar sobre el nivell aconseguit a totes les

administracions educatives (alumnes, institució, docents...).
Finalment, segons ens suggereix la RAE, (2001) allò formatiu en Educació es
relaciona amb donar forma, és a dir, fer cada vegada més humana a la
persona. Aquest procés de donar forma comença amb un coneixement previ dels
nostres objectius, també volem que els nostres alumnes aprenguen, treballant
al voltant dells i més tard, necessitarem constatar si realment hi ha

aprenentatge.
Situant-nos en un feedback, que consisteix en retroalimentar permanentment
per tal de reforçar, ajustar i dirigir el procés daprenentatge, optimitzant així els
resultats, parlarem aleshores duna Avaluació Formativa.
Es realitza a lacabar cada tasca daprenentatge i té lobjectiu dinformar dels
assoliments obtinguts i situar-nos al voltant don es troba realment el nivell de

dificultat i permetent així la cerca de noves estratègies.
2. Busqueu en manuals de pedagogia diferents formes

davaluació i diversos tipus davaluació, diferenciant entre


objectiva i subjectiva.


El primer que hem de diferenciar son dos maneres diferents davaluar. I existeix
lavaluació subjectiva on les notes dependran dels criteris de la persona
avaluadora, normalment el mestre. Daltra banda hi ha una avaluació objectiva

on les notes depenen dels resultats de proves i test prèvies.
Des de aquest punt hi ha diferents tipus davaluació com ara:

- Avaluació formativa: té com finalitat millorar el procés
densenyança-aprenentatge a través de la informació sobre les dificultats

trobades. Pretén la construcció del coneixement mitjançant el
perfeccionament de processos.
4

- Avaluació sumativa: avaluació de resultats per avaluar leficàcia
general del procés. Savaluarà un conjunt dactivitats per valorar
laprenentatge.
- Heteroavaluació: lalumne és extern a lavaluació qui assumeix de

forma passiva els resultats.
- Coavaluació: lalumne és objecte davaluació externa però alhora

serà participant en aquesta.
També podem diferenciar entre:
- Avaluació qualitativa: No són tan importants els resultats sinó la
qualitat dels coneixements adquirits.
- Avaluació quantitativa: al contrari té en compte la quantitat de
coneixements i objectius complits.
3. Desenvolupeu els conceptes de consciència autoritàriai
pedagogia verinosa, introduïts per Fernández-Balboa.
A Ètica i psicoanàlisi, ErichFromm defineix la consciència autoritària com el

resultat del condicionament i la coacció als que la autoritat sotmet al individu
mitjançant dinàmiques de recompenses i càstigs.
El que succeeix és que, baix aquest condicionament, els individus tendeixen a
comportar-se duna manera determinada per evitar el càstig arribant, fins i tot, a

interioritzar les pautes marcades com a pròpies. El fet de no seguir els
comportaments imposats deriven en el desenvolupament de sentiments de
culpabilitat. Açò porta a la repressió dels comportaments espontanis i anul·la la
personalitat pròpia donant major importància al poder de autoritat. Hi ha que
tindre en compte que aquestos comportaments són la base de la neurosi.
Segons la psicoanalista Alice Miller, la pedagogia verinosa te lloc cada vegada
que les persones adultes abusen del xiquet, física o psicològicament, baix el
pretext de que aqueix tipus daccions són beneficioses per a aquest.


5

La víctima reprimeix les seues emocions i personalitat i accepta com normal
allò que li han fet creure. La personalitat acaba substituint se per la de la
persona adulta, però els sentiments reprimits, emmagatzemats al subconscient
apareixeran, més endavant, de manera inesperada amb conseqüències greus.
Les persones que ha patit aquest abús tendeixen a educar de la mateixa
manera a les generacions posteriors.
4. Pregunteu als vostres companys i companyes si durant la

seua època destudiants varen participar en experiències
dautoavaluació. Dissenyeu una taula i exposeu els resultats.
ALUMNES EXPERIÈNCIA AGRADA O
NO
COM

TAVALUAVES


UTILITAT
1 SI REGULAR SUBJETIVA DE VEGADES
2 SI SI SUBJETIVA DE VEGADES
3 SI SI SUBJETIVA DE VEGADES
4 SI SI OBJETIVA SI
5 SI SI SUBJETIVA QUASI SEMPRE
6 SI SI OBJETIVA SI
7 SI SI OBJETIVA SI
8 SI SI OBJETIVA QUASI SEMPRE
9 SI SI SUBJETIVA QUASI SEMPRE
10 SI SI OBJETIVA SI
11 SI SI OBJETIVA SI
12 SI SI OBJETIVA SI
13 SI SI SUBJETIVA DE VEGADES
14 SI SI SUBJETIVA SI
15 SI SI OBJETIVA SI
16 SI SI OBJETIVA SI
17 SI SI OBJETIVA SI
18 SI SI OBJETIVA SI
19 SI SI OBJETIVA SI
20 SI SI SUBJETIVA SI
21 SI SI SUBJETIVA SI
22 SI SI SUBJETIVA SI
23 SI SI OBJETIVA SI
24 SI SI SUBJETIVA SI
25 SI SI SUBJETIVA SI
26 SI SI OBJETIVA SI
27 SI SI OBJETIVA SI
28 SI SI OBJETIVA SI
29 SI SI OBJETIVA SI

6

30 SI SI SUBJETIVA SI
31 SI SI OBJETIVA SI
32 SI REGULAR OBJETIVA QUASI SEMPRE
33 SI SI SUBJETIVA QUASI SEMPRE
34 SI SI SUBJETIVA QUASI SEMPRE
35 SI SI OBJETIVA QUASI SEMPRE
36 SI SI OBJETIVA QUASI SEMPRE
37 SI SI SUBJETIVA SI

*La majoria savaluava seguint el model davaluació formativa.

Mostra:
· La enquesta s'ha fet al alumnat el grup 2nC de Magisteri.

Resultats:
· El 100% dels enquestats han experimentat el procés
dautoavaluació.
· Al 94,6% dels enquestats li ha agradat l'experiència d'autoevaluarse,

mentre que a la resta (5,4%) ni els grada ni els desagrada (regular).
· Quant a la manera d'avaluar el 40% contesta que d'una forma

subjectiva i el 60% restant ho va fer objectivament.
· El 67.6% ha trobat útil aquest tipus d'avaluació, el 21.6% lha
trobat quasi sempre útil i el 10.8% restant sols de vegades.


7

5. Feu un resum de les crítiques de Fernández-Balboa a les
notes:


Existeix una sèrie de mites relacionats amb pràctiques davaluació tradicionals
dels quals Fernández-Balboa utilitza per tal de criticar les notes. Lautor intenta
desmuntar aquest mites aportant la seua pròpia opinió daquests.
1. Valor pedagògic de les notes: Lautor opina que de les notes no
saprèn res i no demostren allò que sha aprés. Donen avantatge, per

tant, a alguns i a uns altres no.
2. Naturalitat de les notes: Suggereix que no tenen res de natural,
sutilitzen per establir jerarquia amb la gent.
3. Objectivitat de les notes: Per a ell les notes no resulten objectives, ja

que les preguntes són elegides de manera subjectiva pel professorat.
A més, el professorat tendeix de manera inconscient a classificar els
alumnes en relació amb les seues qualificacions.
4. La justícia de les notes: Fernández-Balboa ens aporta una interessant
reflexió al voltant de la manera davaluar a cada alumne. Cal conèixer
les possibilitats, circumstàncies i necessitats de cadascun dells perquè

no hi ha un ritme de treball igual per a tots.
5. La meritocràcia: Ací lautor discrepa amb la creença que els exàmens

donen les mateixes oportunitats a tothom. Òbviament, aquell que tinga
millors recursos podrà optar a un millor resultat. A més, recolza la idea
que les notes tan sols beneficien en certs casos. En context meritocràtic,
els exàmens i les notes sutilitzen per classificar als membres duna

societat, mantenint així un sistema de classes socials i polítiques.
Els exàmens i les notes resulten un instrument de sacrifici on les
víctimes sempre els aspirants, per exemple la selectivitat.
6. Validesa de les notes i els exàmens: Com bé hem pogut observar en
lanterior punt, lautor rebutja en la majoria dels casos els exàmens. Per

a ell, els mètodes tradicionals no són vàlids. Sovint no mesuren el que
volem i no es poden generalitzar els resultats.
8

També, els exàmens no es qüestionen per les classes dominants i per la
incapacitat dels mestres per a qüestionar, tot açò dona peu a errors en la
avaluació.
7. La significació de les notes quantificades: Simplement, ens suggereix

que els nombres no serveixen per a valorar el coneixement ja que
aquest resulta intangible.
8. Satisfacció pel deure a complir: Els sentiments associats a les notes

resulten negatius o la satisfacció de complir el deure és un fruit de
lautoritat. Els sentiments no estan basats en una societat humanista i

democràtica.
Aquestos mites al voltant de la satisfacció del deure complit formen part duna
ideologia de lavaluació i de lhabitsde lescolarització, les quals se combinen
per tal de crear una il·lusió que, realment, no va més enllà duna realitat que no

es natural, sinó socialment construïda.
6. Quines són les finalitats de lavaluació?
Al parlar de les finalitats de lavaluació ens estem referint al per a què avaluar,
qüestió que no sempre està clara ja que molt sovint es confon lavaluació amb

les qualificacions malgrat que són diferents. Aquesta meta general té distintes
finalitats o funcions entre les quals podem distingir:
1. Finalitat diagnòstica: Tracta de disposar informació significativa i

suficient per tal de proporcionar-nos una visió global que ens permeta fer
una valoració de la qualitat del procés educatiu, en el context en què es
desenvolupa i per a les persones implicades en el mateix. Així, podem
valorar la congruència dels objectius proposats, la utilitat dels mètodes
utilitzats i el propi rendiment de lalumnat.
2. Funció orientativa: Avaluar no és tan sols conèixer el que ocorre o
reconèixer els errors, problemes o deficiències, sinó també lavaluació és

important perquè permet el procés de millora. Aquesta finalitat permet a
lalumne prendre consciència del seu propi aprenentatge i des daquí

implicar-se en el mateix a la mateixa vegada que ajuda al professor/a a
9

introduir els canvis necessaris en laprenentatge, activitats de suport i

reforç.
3. Motivadora: Malgrat que semble el contrari, lavaluació pot i deu complir

una funció motivadora, tant per al professor com per al propi alumnat.
Conèixer les dificultats i posar en pràctica els mecanismes adequats per
tractar de superar-les, es considera un aspecte motivador sempre que
aconseguim confiança que és possible dita superació.
4. Finalitat de control-qualificació: Aquesta ens permetrà valorar
laprofitament que fem del procés densenyança aprenentatge. El

problema no roman en què existeix aquesta funció, malgrat que sigui
important, sinó en què resulte lúnica que asumisca lavaluació. Tot i que
el professor tradueixi el resultat de lavaluació i comet alguns errors, cal
tenir en compte que lavaluació és un procés molt més global en què

molt més que promediar hi ha que integrar la informació disponible
analitzant-la adequadament i relacionar-la amb els objectius proposats.
5. Funció de promoció: Ja que lavaluació de lalumnat es entesa com una

valoració final on es comprova el grau de concepció dels objectius per
part de lalumne, cal insistir en què lavaluació sha dentendre en tota la

seua amplitud i no en una simple qualificació. Per tant, el centre haurà
de determinar una mena de finalitats o objectius coneixent les
possibilitats de cadascú.
6. Funció dacreditació: Lavaluació també té una funció acreditativa

mitjançant la qual deixa constància dels anys cursats, qualificacions
obtingudes i orientacions per a la millora. Per a tal cosa existixen
diversos documents en què sarreplega aquesta informació com ara les
actes davaluació, lexpedient acadèmic, el historial acadèmic i linforme

personal.
7. Funció de certificació: El resultat de lavaluació manifesta

conseqüències relacionades amb la certificació dels estudis realitzats de
tal manera podem trobar-nos amb dues suposats com ara:
1.Lalumnat que ha finalitzat lESO ha de tenir les competències i

objectius bàsics que aquesta etapa implica obtenint així el títol.
10

2.Lalumnat que curse lESO i no obtinga el títol, rebrà un certificat
descolarització en el qual consten els anys i les matèries cursades.



7. Busqueu les publicacions de Victor Manuel López Pastor, feu
una relació i expliqueu les principals aportacions que ha fet a

lavaluació en lEF:
Algunes de les principals publicacions que hem trobat de Victor Manuel López
Pastor són les següents:
- LÓPEZ PASTOR, VÍCTOR M.; MONJAS AGUADO, ROBERTO; PÉREZ
BUNICARDI, DARÍO. (2003): Buscando alternativas a la forma de entender y
practicar la Educación Física escolar. Inde Publicaciones. Barcelona.
- LÓPEZ PASTOR, VÍCTOR M. (1999): Practicas de evaluación en


educación física: estudio de casos en primaria, secundaria y formación del

profesorado. Secretariado de publicaciones e intercambio editorial. Universidad

de Valladolid.
- LÓPEZ PASTOR, VÍCTOR MANUEL (2006): La evaluación en la EF.

Miño y Dávila Editores. Madrid.
El que el autor pretenia era aportar una alternativa més formativa i
educativa en la forma de entendre lavaluació en lescola i va desenvolupar,
per tant, tot un sistema davaluació que suposara una alternativa ètica,
seriosa, viable i rigorosa davant el model tradicional davaluació-qualificació
en lEducació Física . Aquest nou sistema davaluació, conegut baix el nom
de Avaluació Formativa i Compartidaha sigut àmpliament difós, a través

de cursos, ponències, comunicacions i articles de revistes professionals, el
que ens demostra que es una proposta viable en qualsevol situació i context
educatiu.
11

Bibliografia:


- GÓMEZ, JOSÉ LUÍS (1998): La evaluación en Educación Primaria, una
perspectiva práctica. Editorial CCS, Madrid.
- LÓPEZ PASTOR, VÍCTOR M.; MONJAS AGUADO, ROBERTO; PÉREZ
BUNICARDI, DARÍO. (2003): Buscando alternativas a la forma de entender y
practicar la Educación Física escolar. Inde Publicaciones. Barcelona.
- LÓPEZ PASTOR, VÍCTOR M. (1999): Practicas de evaluación en
educación física: estudio de casos en primaria, secundaria y formación del
profesorado. Secretariado de publicaciones e intercambio editorial. Universidad
de Valladolid.
- LÓPEZ PASTOR, VÍCTOR MANUEL (2006): La evaluación en la EF.
Miño y Dávila Editores. Madrid.
Webgrafia:


http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/doc_12705826_1.pdf
http://www.redescepalcala.
org/inspector/DOCUMENTOS%20Y%20LIBROS/EVALUACION/ECDH%2
0-%20EV%20-%20JLDM/EV%20-%20FINALIDADES.pdf


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada