Història de l'EF i les escoles gimnàstiques

1

2n Magisteri BUniversitat de València



Mario Canuto Sánchez

Salvador Cebriá Carrión

Vera Chamorro Boscá

Arantxa Chover Domingo

Beatriz Correcher Ramos

Olga Coscollar Solero

Yolanda Ruiz Nieto

2

Gimnàstica i introducció al treball


La paraula gimnàsticaprové del grec gymnastike, entès com afició als

deports atlètics.



La gimnàstica començà a desenvolupar-se a la ciutat de Grècia, al segle II

abans de Crist, on els seus ciutadans creien que la unitat entre el cos i la

ment, sols podia arribar a aconseguir-se mitjançant lexercici físic.

Per aquest motiu, la gimnàstica era considerada fonamental en leducació



dels xiquets.

Es podien distingir tres programes dexercicis gimnàstics. Un estava destinat

al manteniment de la condició física, laltre per a lentrenament militar dels

ciutadans allistats a lexercit, i lúltim, tractava duna espècie dentrenament



per a atletes.

Més tard, aquest programes i tècniques es van reformar, concretament a

Alemanya i Suècia on van sorgir club gimnastes per a desenvolupar la força

física i la autodisciplina (idees nacionalistes), al cas dAlemanya, i



emfatitzant el ritme, i la coordinació de moviments en el cas de Suècia.

Al segle XIX, alguns emigrants suecs i alemanys, es van instal·lar a Estats

Units, on van instaurar les idees gimnàstiques daquests, aplegant a



instaurar-se a les escoles també. Encara que, la gimnàstica no va adquirir

gran rellevància fins anys posteriors, als quals ja s´havia estès per mes

territoris, abastant la gran majoria de lactual Europa. En el cas dEspanya, la

gimnàstica va adquirir gran importància, aplegant a fundar-se lAssociació



Amateur de Gimnàstica (1888) a Madrid.

3

Lany 1896 es va implantar aquesta disciplina als Jocs Olímpics, encara que

tan sols podien participar els homes. Daltra banda, la presencia femenina en



aquests jocs, no es va donar fins 1928.

En conclusió, la gimnàstica ha fet una notable evolució des de el seu

naixement, aplegant a considerar-se en la actualitat, no tan sols un esport, si

no també una activitat de distracció, tant per als practicants daquest, com

per a laudiència.




Educació física. Evolució històrica


Evolució històrica

En este apartat pretenem oferir una visió de la educació física destacant les

influencies mèdiques, militars i pedagògiques de cada període històric més

significatiu.

Encara que en el renaixement aparegué com disciplina educativa, en 1762 va

aparèixer per primera volta el terme educació física en una obra de J.

Ballexserd.

-De la Antiguitat al segle XIX

GRECIA CLÁSICA.

Fins arribar a este període històric cal dir que las principals activitats

motrius se limitaven a la caça y a la pesca. Més tard amb la revolució

neolítica la activitat física se vincularà també als rituals socials y religiosos

mitjançant danses y jocs.

No serà fins la cultura grega en Atenes quan es planteja el fet físic com

element educatiu.

Important és el terme Paideia on se expressa l´ideal global de formació del

individu, on existeix un equilibri entre lo físic y lo intel·lectual. En este

període els valores físics i estètics són indissociables dels espirituals, per

això denominaren els exercicis corporals gimnàstica, terme utilitzat per

primera vegada i que simposà en el s.XIX, com un element inseparable de la



4

Paideia clàssica que recomanava la gimnasia per al cos i la música per a

l´ànima.

Es en este període on apareix per primera volta la olimpíada (des de el segle

VII aC.) como certamen lúdic-competitiu amb elements també religiosos.

Més tard autors coneguts com Sòcrates o Aristòtil aniran consolidant la

ruptura educativa de ment-cos, limitant la gimnasia a funcions de

manteniment de la salut.

ROMA

Desapareix l´element Paideia. El desenvolupament territorial de Roma va

crear la necessitat de tindre un exèrcit militar ben preparat que més tard es

conegué amb el nom de gimnàstica militar. El poble romà prescindia de les

olimpíades i celebraven jocs on destacava la professionalitat dels gladiadors

i lespectacle. Molts filòsofs romans van prestar atenció a l´educació corporal



en el context educatiu.

EDAT MITJANA

Els exercicis físics donaran pas als exercicis espirituals. El cos no serà

objecte d´educació si no és per aconseguir el seu domini. El cos s´ha

convertit en el temple de l´ànima. Només es va valorar positivament el cos

quan s´utilitzava per a la guerra. Tant es va valorar que la noblesa celebrava

tornejos i justes.

Ni en l´àmbit pedagògic, ni metge, ni higiènic, l´Edat mitjana va aportar gens

significatiu per a l´evolució de la educació física.

Pestalozzi


Johann Heinrich Pestalozzi (Zuric, 12 de gener de 1746 - Brugg, 17 de febrer

de 1827) conegut en els paı̈sos de llengua espanyola com Enrique Pestalozzi,

va ser un pedagog suı́s, un dels primers pensadors que podem denominar

com a pedagog en el sentit modern del terme, perquè ja hi havia pedagogs



5

des de l'època dels grecs. Reformador de la pedagogia tradicional, va dirigir

la seua labor cap a l'educació popular.

Per analitzar a Pestalozzi hem agafat un text anomenat Sobre l'Educació

Fı́sica com introducció a una proposta de gimnàstica elemental, en una sèrie

d'exercicis corporals.

Per aquest pedagog suı́s, l'EF és un mitjà educatiu imprescindible en la

formació integral del xiquet i el seu objecte no és el desenrotllament

d'habilitats particulars sinó, respectant les lleis de la naturalesa i atenint-nos

a les disposicions infantils, estimular el desenrotllament de les més globals i

polifacètiques.

Pestalozzi és un dels clàssics de l'educació fı́sica. Per a ell l'Educació Fı́sica és

un art necessari i deliciós. Afirma que La carència d'esta necessària formació



comporta malaptesa de moviments, incapacitat per a desembolicar-se amb

soltesa, etc.

Pestalozzi ens explica en este document que l'EF ha degenerat perquè ha

prestat més atenció a l'especialització i al domini d'habilitats particulars que

al subjecte en el seu conjunt ; l'art de l'educació fı́sica, tal com es ve

practicant, ha degenerat fins a arribar a oblidar la pròpia persona.



La ruptura de la globalitat i harmonia entre les dimensions moral,

intel·lectual i fı́sica, d'una banda, i de la base general i comú de la gran

desviació” desenrotllament i l'exercitació fı́sica, d'un altre, constituı̈x, segons

Pestalozzi, el en l'educació de la seua època. Una desviació que es plasma en



l'oblit per part dels docents que la naturalesa humana ha de ser el punt de

partida de la formació de la persona en el seu conjunt.

Pestalozzi fa referència a les desigualtats de les classes socials dient que les

classes acomodades, per a les que el corporal sempre tindrà importància,

posseı̈xen mitjans per a alimentar-se, moure's, cuidar-se, gaudir d'alegries,

etc. Però els pobres tenen dificultats per a alimentar-se, la seua estatura és



insuficient, les preocupacions i angoixes dels humils "roseguen el seu cuos"...

D'acı́ la urgent necessitat d'EF per al poble i els pobres.

Pestalozzi afirma que les circumstàncies laborals, socials i culturals del pais

tampoc favoreixen l'Educació Fı́sica.

Com a objetctius d'una bona Educació Fı́sica trobem que el xiquet necessita

espai de joc lliure i divers on puga satisfer la seua tendència a moure's, on



puga desenrotllar d'una manera lliure i divers les seues disposicions

corporals. L'important és el desenrotllament de la seua capacitat general a fi

que puga ser aplicada a qualsevol situació o necessitat especı́fica.



En una paraula, el xiquet ha d'aconseguir capacitat i habilitat en totes les

seues disposicions a fi de poder actuar segons les exigències de les diverses

situacions i circumstàncies.

Per a aconseguir açò cal activar en el xiquet, des dels seus primers años,un

elevat, vivaç i autònom sentiment de capacitat.

Canviant de tema i fent referència al terme "naturalesa", per a Pestalozzi la



6

naturalesa no estimula només el desenrotllament d'unes capacitats

particulars. A més, la naturalesa seguix una progressió de manera que les

habilitats particulars o les que el xiquet utilitza només en rares ocasions són

objecte d'un estı́mul de menor intensitat que aquelles que es necessiten

diàriament: " hem d'intentar vore...el que la naturalesa posa en el xiquet per



al seu desenrotllament corporal "

Els moviments que s'inicien des de tot just nàixer , els jocs amb el propi cos,

etc., són la resposta a les necessitats i exigències sensitives infantils i

constituı̈xen el fonament natural del desenrotllament fı́sic i de l'educació

corporal. El punt de partida i els mitjans de desenrotllament són tan simples,

fàcils i aplicables que no poden ser vistos de cap manera com un art. En este

context, el paper de mare és crucial i totes elles saben com posar-los en

pràctica.

La gimnàstica natural feta a casa amb la mare i amb el pare és la base de

l'educació artificial posterior la qual haurà de mantindre dita elevada

connexió de manera que, tal com fa la naturalesa, el desenrotllament fı́sic,



intel·lectual i moral es realitzen en perfecta harmonia.

El destı́ del xiquet és arribar a ser autònom en una triple direcció, en el

moral, en l'intel·lectual i en el fı́sic. Este procés, en el que l'educació escolar,

la formació artesana i la formació professional constituı̈xen el punt de

transició, està molt condicionat pel punt de partida, per l'amor i atenció



dispensat per la mare que, en el cas de les persones pobres, pot arribar a ser

una pesada càrrega ja que es veuen obligades a fer tot el que es puga per a

cuidar poc de si mateixes i aixı́ poder socórrer els seus fills.

En la mesura que els xiquets va passant de l'estat d'atenció amorosa

autoatenció i autonomia, adquireixen la capacitat d'ocupar-se i alegrar-se



per si mateixos.

Anem cap altre costat i parlant de la gimnasia, hem de dir que l'objectiu i fi

últim de la gimnàstica és ja precisament establir en el xiquet, a través del seu



cos, aquella perfecta unitat i harmonia amb la seua ment i amb el seu cos.

La gimnàstica, en la qual cosa es referix al cos, ha de buscar el

desenrotllament de totes les disposicions i possibilitats fı́siques donades per

la naturalesa a fi que el xiquet puga fer un ús autònom d'elles.

Quant als aspectes educatius de la gimnàstica, distingim 3:

- En l'aspecte intel·lectual ha de suscitar en l'educand una intuı̈ció perfecta i

una viva consciència de les seues capacitats corporals, ...de les lleis



invariables de les mateixes dels infinits modes diversos d'usar-les. Ha de

desenrotllar les capacitats d'observació, pensament, comparació i

comprensió.



7

- En l'aspecte estètic ha de proporcionar a la raó i a la bona voluntat

d'educand un domini absolut, lliure i autònom de si mateix adequat a la



naturalesa com a les lleis del cos. El xiquet ha d'arribar a ser amo de ... el seu

cos com a instrument de la seua ànima.

- En l'aspecte de la capacitat professional l'educació corporal ... ha de dotar

de facilitat i seguretat per a l'adquisició d'aquelles habilitats particulars

exigides per qualsevol modalitat professional o forma de vida. A més li ha de

proveir de multitud de mitjans auxiliars per a la seua pròpia defensa i per als



distints treballs

Quant al caràcter pedagògic que proposem es tracta simplement de

continuar i completar l'acció de la naturalesa

Pestalozzi afirma que hi haurà qui considere que els exercicis són molt

simples i infantils, y... haurà encertat. Però aquells a què els pareguen

ridı́culs, afig, és perquè no coneixen els xiquets ni les seues necessitats, ni



saben a quin grau de força i autonomia corporals porten. Finalment,

Pestalozzi remet als resultats d'esta educació fı́sica, a la que els xiquets



s'entreguen amb alegria i viu plaer, millorant la seua habilitat general i

valentia, adquirint una energia tant mental com corporal i generant notables

canvis en aquells que pareixien els més desvalguts, peresosos i inactius.




Pestalozzi i l'Empirisme


Entre unes de les seues aportacions Pestalozzi va crear un sistema educatiu

basat en que la intel·ligència només és possible per mitjà del coneixement

espontani, tenint un objectiu principal que era adaptar el mètode



d'ensenyança al desenrotllament natural que anava tenint el xiquet on devia

d'aprendre de les seues pròpies experiències. La seua proposta pedagògica

per a l'educació popular proposava que totes les institucions d'ensenyança

propiciaren una educació més democràtica entre tots. Les seues propostes

pedagògiques no tenien fonaments cientı́fics només sorgien de la intuı̈ció

que Pestalozzi tenia. Entre els seus aportacions més importants quant a

l'educació cal ressaltar que va perfeccionar els mètodes d'ensenyança de

lectura, de llenguatge i de càlcul. L'objectiu principal era integrar els xiquets

d'escassos recursos a la vida social, través de l'ensenyança d'un ofici.



Pensava que els seus propis alumnes a llarg termini serien els educadors del

demà.

De la teoria a la pràctica i el mètode



8

Pel que Pestalozzi es va fer més conegut va ser pel seu mètode d'ensenyança,

que ell mateix va tractar de divulgar i al mateix temps en uns quants paı̈sos



europeus es van fundar escoles pestalozzianas, entre ells Espanya. Ell ens

diu que el coneixement humà comença amb la intuı̈ció sensible de les coses i

que a partir d'ella es formen les idees, ens diu també que el mètode

d'ensenyança ha de seguir este mateix procés que s'ha d'adaptar-se al



desenrotllament mental del xiquet en cada moment donat. Els coneixements

han d'anar avançant, des de les intuı̈cions confuses dels xiquets, a unes idees



clares i distintes.

Leducació ha d´aconseguir que l'home arribi a la perfecció. L'educació ha de



ser instintiva, moral i social. El principal objectiu era integrar xiquets

d'escassos recursos a la vida social, a través de l'ensenyança d'un ofici.

El docent havia d'estar al servici del xiquet, no era una figura autoritària.

L'alumne havia de tindre molta confiança en sı́ mateix i en les seues

capacitats. L'escola més que una escola era un taller, un ofici. El principal

valor del seu interès va ser el de l'educació igualitària, és a dir, poder educar



gent marginada

Origen esport modern


Existeix un consens més o menys generalitzat en senyalar que l´esport

modern nasqué en Anglaterra, en el segle XVIII, mitjançant un procés de

transformació de jocs y passatemps tradicionals en el que tingueren un

paper rellevant les escoles i clubs anglesos. Alguns personalitzen més i

senyalen a la figura de Thomas Arnold (1785 - 1842), director del Col·legi de

Rugbi en la primera meitat del segle XIX. Arnold, clergue a més de pedagog,

volia fomentar l´afició pels jocs reglamentats com mètode per desenvolupar

la solidaritat, la competitivitat y el joc netentre els seus alumnes.



Però deixant a un costat anècdotes circumstancials l´esport tal y com

hui el coneguem, va sorgir i es consolidà en tot el món a finals del segle XIX

degut a fenòmens socials, de classe, molt concrets.

El principal objectiu de la nova xicoteta burgesia era el de distingir-se



de la classe obrera. La segregació residencial era una forma d´estructurar a

eixes masses de vida confortable en un grup social. Com hem vist, l´educació

era altre procediment. Ambdós aspectes estaven vinculats per una pràctica

que es va institucionalitzar en l'última cambra del segle XIX: l'esport.

9

Formalitzat en aquest període en el Regne Unit, que va aportar el model i el

lèxic, es va estendre com la pólvora a altres països. Al principi, la seva forma

moderna estava associada amb la classe mitjana i no necessàriament amb

l'alta. En ocasions, els joves aristòcrates podien intentar algun tipus de feta

física, però la seva especialitat era l'exercici relacionat amb la munta, mort o

atac d'animals o persones: la caça, el tir al blanc, la pesca, les carreres de

cavalls, l'esgrimeixiDe fet, en el Regne Unit, la paraula esport es reservava



originalment per a aquest tipus d'activitats, mentre que els jocs i proves

físiques que ara cridem esport eren qualificats com passatemps. Com de



costum, la burgesia no solament va adoptar sinó que va transformar formes

de vida aristocràtiques.

Els nous esports van arribar també a la classe obrera, i ja abans de



1914 alguns d'ells eren practicats amb entusiasme pels treballadors i eren

contemplats i seguits amb passió per les multituds. Aquest fet va atorgar a

l'esport un criteri intrínsec de classe, la categoria amateur, o més aviat la

prohibició o segregació estricta de casta dels professionals. Cap amateur



podia sobresortir autènticament en l'esport tret que pogués dedicar-li molt

més temps del que era factible per a les classes treballadores, tret que

rebessin uns diners per practicar-lo. Els esports que van arribar a ser més

característics de la classe mitja, com el tennis, el rugbi, el futbol americà ()



rebutjaven tenaçment el professionalisme. L'ideal amateur, que tenia

l'avantatge addicional d'unir a la classe mitja i a la noblesa, es va encarnar en

la nova institució dels Jocs Olímpics (1896), creació d'un admirador francès

del sistema britànic d'escoles privades

Que l'esport era considerat com un element important per a la formació

d'una nova classe dirigent segons el model del cavallerburgès britànic



d'escola privada resulta evident pel paper que va correspondre a les escoles

en la seva introducció en el continent. És indubtable també que l'esport tenia

una vena patriòtica i fins i tot militarista. Però també va servir per a crear

nous models de vida i cohesió en la classe mitja. El tennis, que va començar a

practicar-se en 1873, no va trigar en convertir-se en el joc per excel·lència

dels districtes de classe mitja, en gran mesura perquè podien practicar-lo

membres d'ambdós sexes i, per tant, constituïa un mitjà per a fer amics que

no havien estat presentats per la família (...) L'alpinisme, el nou esport del

ciclisme i els més tardans esports d'hivern, precedits pel patinatge, també es

van beneficiar de forma important de l'atracció dels sexes i, per aquesta raó,

van ocupar un paper important en l'emancipació de la dona.



10

També els clubs de golf ocuparien un paper important en el món



masculí anglosaxó entre les professions liberals i homes de negoci de classe

mitja (...) Abans de 1889 solament existien dos camps de golf en tot

Yorkshire. Entre 1890 i 1895 es van inaugurar un total de 29. De fet,

l'extraordinària rapidesa amb que totes les formes d'esport organitzat van

conquistar tota la societat burgesa entre 1870 i els primers anys del segle XX

sembla indicar que l'esport venia a satisfer una necessitat molt més àmplia

que la de l'exercici a l'aire lliure. Paradoxalment, almenys en el Regne Unit,

en la mateixa època van sorgir un proletariat industrial i una nova burgesia

o classe mitja conscients de la seva identitat, i que es definien enfront de les

altres classes, mitjançant formes i estils col·lectius de vida i d'actuació.

L'esport, creació de la classe mitja transformada en dos vessants clarament

identificades per la classe, va anar una de les formes més importants

d'aconseguir aquest objectiu.Hobsbawm, I., L'Era de l'imperi (1875-1914).




Escoles gimnàstiques i moviment


A principis del segle XX apareixen pràcticament de forma simultània quatre

grans moviments gimnàstics que donaran lloc a les seves respectives Escoles

i Sistemes Gimnàstics (Quadre 1), els quals, segons Richard Mandell (1981),

van tenir el seu origen en els corrents intel·lectuals més destacades del segle

XIX, com són el racionalisme, el romanticisme, el nacionalisme, la

democràcia i l'ideal pedagògic.

Cadascuna d'aquestes tendències es caracteritza per una sèrie d'elements

comuns que van a donar lloc a una concepció analítica, natural, rítmica o

esportiva del moviment, no obstant això cadascuna d'elles no va a dur

associada de forma permanent i exclusiva en el temps els trets identificatius

11

propis que la caracteritzen, a causa de la influència d'altres tendències

sorgides, en molts casos, com reacció o derivació de les ja existents

A continuació procedim a comentar cadascuna de les escoles i moviments

gimnàstics referint-nos solament al relacionat amb la pedagogia i educació.

Així doncs parlarem de l'escola alemanya i el moviment de centre, de l'escola

sueca i moviment del nord, de l'escola francesa i moviment de l'oest i,

finalment de l'escola anglesa i moviment esportiu.

Escola Sueca

Respecte a l'escola sueca, comentar que va ser Pestalozzi qui va assentar les

bases del sistema educatiu suec. L'escola sueca ha estat qualificada

d'estàtica, ordenada, quadriculada, i és que la seva metodologia es

caracteritza per ser molt analítica, gens lúdica, utilitza moviments

estereotipats i ensenya mitjançant ordres. Els dos autors que destaquen en

l'escola Sueca del XIX són P.I.Ling y el seu fill H.Ling, autors destacats i

influents en molts altres autors i corrents. P.I.Ling és el pare de la famosa

Gimnàstica Sueca, la branca que realment defineix el seu mètode és la

Metgessa, que pretén el desenvolupament harmònic del cos mitjançant la

correcció dels vicis posturales, el que converteix la seva gimnàstica en

terapèutica i per tant clarament dirigida per a adults. H.Ling el denominat

Pare de la gimnàstica escolarva traslladar les idees del seu pare al nen i a



l'ambient educacional de l'escola. Crea les famoses taules de gimnàstica.

Encara queden actualment restes desta gimnàstica per exemple en el



material de la EF escolar com bancs suecs, espatlleres, aparells gimnásticos.

12

L'evolució d'aquesta escola va donar lloc al Moviment del Nord o també

cridada Gimnàstica Neo-Sueca, en la qual ens interessa, la manifestació

Tècnic-Pedagògica, la més propera als sistemes educatius. En aquest corrent

destaquen 3 autors; N.Bukh, I.Björksten i I.Falk. Finalment cal destacar a un

autor eclèctic de les dues manifestacions, J.G.Thulin, creador dels contes

gimnásticosi de l'exercici en forma de joc, amb integració del cos i la ment i



amb l'objectiu de mobilitzar tot l'organisme. Aquest moviment va crear la

necessitat d'utilitzar la música com factor educatiu en les classes d'I.F.

Escola Alemana

En l'escola alemanya destaquen dos autors; Guts Muths i Jahn. Dos fets, com

l'aprovació de l'exercici corporal per part del món intel·lectual i l'exacerbat

patriotisme alemany després de la derrota front Napoleó es reflecteixen en

l'educació. Així la postura pedagògica de Jahn està encaminada a la salvació

de la pàtria, el mètode gimnàstic, Alternino Turnkunst, té un paper



important en el canvi polític, social i educatiu, s'organitza en els col·legis de

forma paramilitar, en Batallons Escolars. Jahn en el seu mètode no fa

progressió ni dosatge, sinó activitats relacionades amb l'exèrcit; jocs violents

i de combativitat, competicions amb carreres, salts, lluites i aparells...

L'evolució de l'escola alemanya dóna lloc ja en el s XX al moviment gimnàstic

de Centre, que inclou a Suïssa, a Alemanya i a Àustria, i té dos moviments o

manifestacions de tipus pedagògic, una Artístic-Rítmica i altra Tècnica. Si

ens referim a la primera hem de destacar diversos autors, J.Dalcroze,

I.Duncan R Laban, M.Wigman, R.Bode i H.Medau, tots ells relacionen la

gimnàstica amb la dansa. L'altra manifestació del moviment de Centre, la

Tècnic-Pedagògica, està representada per K.Gaulhofer i M.Streicher,

creadors de la Gimnàstica Natural o Escolar Austríaca. És un model educatiu

de caràcter integral perquè entén que l'individu és una unitat psico-física

indissoluble. El mètode pretén que l'alumne incorpori l'activitat física a la

seva vida quotidiana de forma significativa i que el nen es desenvolupi de

forma natural. La EF no és una habilitat sinó un acostament a la naturalesa,

integració grupal i formadora de caràcter.

Escola Francesa

Respecte a l'escola francesa, l'autor més representatiu és F. Amoros,

fortament influenciat per Pestalozzi i en menor amidada per Jahn. La millor

definició del seu mètode és que posseeix l'essència pedagògica però és

militar en la forma. Els pilars del seu ensenyament són la música i la

13

gimnàstica i el seu objectiu és arribar a la fortalesa física i l'educació del

caràcter (valor moralitzador), a pesar d'això, no té finalitat escolar alguna,

està renyida amb tot contingut pedagògic. L'evolució d'aquesta escola va

donar lloc al moviment de l'Europa occidental, o de l'Oest on ens interessa la

manifestació Tècnic-Pedagògica, en la qual destaca G.Hebert i el seu Mètode

Naturalmitjançant el qual intenta reconstruir les activitats físiques de



l'home primitiu en la naturalesa. El seu objectiu és el desenvolupament físic

integral i com metodologia utilitza els recorreguts, el treball educatiu

continu, treball en ones i contra-ones i la classe dividida en grups o nivells:

forts, mitjans i febles. També ens interessa altre autor d'aquest moviment

però d'influxos eclèctics (Amoros i escola sueca), es tracta de G.Demeny,

mètode en el qual distingeix gimnàstica d'aplicació per a adults i gimnàstica

educativa per a nens, els objectius d'aquesta última són: Higiènics, estètics,

econòmics i morals. És un mètode científic, racional i utilitari, que integra els

jocs com distracció psicològica.

Escola Anglesa

Una vegada vista l'escola alemanya, sueca i francesa, i els seus respectius

moviments continuadors de centre, de nord i de l'oest, vam finalitzar amb

l'escola anglesa. Aquesta escola difereix de les altres que roman

pràcticament invariable al llarg dels segles XIX i XX, és la qual més dura en el

temps. En Anglaterra l'esport es posa al servei de l'educació i de la formació

del caràcter. L'autor que la representa és T. Arnold, qui va introduir grans

reformes en el sistema educatiu anglès; empra l'esport bona part de l'horari

escolar, propiciant la difusió en les escoles i universitats no del moviment

gimnàstic, sinó dels jocs esportius, de les activitats atlètiques i sobretot dels

esports d'equip (especialment el rugbi). El seu mètode es basa en

l'autogovern, en els principis de recreació, joc, esport i regles de joc; en l'ús

de normes estrictes per a adquirir valors nobles (fair-play, gentleman) i en

l'educació basada en la jerarquia de l'intel·lecte per sobre del cos. A partir

del moviment esportiu iniciat per Arnold en l'escola anglesa, neixen a

Anglaterra molts dels esports que avui coneixem (ricket, regates...) posantlos

al servei de l'educació i formació del caràcter. En aquesta època

destaquen autors com P. De Coubertin que a més d'organitzar els Primers

14

Jocs Olímpics Moderns, destaca per les seves aportacions a l'esport modern i

per lluitar per introduir els esports en els col·legis.

Corrents intel.lectuals


Racionalisme

El racionalisme és un corrent de pensament filosòfic el qual considera que

l'única manera de conèixer la veritat és per mitjà de la raó, relacionat amb la

Il·lustració (segle de les llums-de la raó-) ja que considera als sentits com

insuficients i que poden arribar a portar-nos a l´engany. Aquesta doctrina

volia convertir la filosofia en una ciència exacta com les matemàtiques. Té

com una de les seues característiques mes importants la defensa

l'innatisme i el coneixement a priori del mateix mode que en té



l'evidència com a criteri únic del coneixement veritable. Es completament

contrari a l´empirisme i a la figura autoritària. En alguns epígons de

l'escolàstica va ser un terme pejoratiu per referir-se a aquells pensadors que

pretenien -inútilment- arribar a la veritat només amb la raó.

Romanticisme

El Romanticisme es va originar a Alemanya a final del segle XVIII, comença

sent un moviment literari però que ràpidament començà a influenciar a les

demes arts. Es por considerar com una reacció oposada al racionalisme de

la Il·lustració i el neoclassicisme, i que contràriament a ells, li dona

importància al sentiment. Té un caràcter revolucionari i trencador amb les

convencions socials de l'època. La seva característica fonamental és la

ruptura amb la tradició, i també amb l'ordre i la jerarquia dels valors sòcioculturals

que predominants en aquells anys.

La seua finalitat es la recerca de la llibertat autèntica. Com que el

romanticisme és una manera de sentir i concebre la naturalesa, la vida i

l'home mateix, aquest moviment artístic és molt apareix representat de

diverses formes que varien en funció del país on ve cada representació

artística, fins i tot en poden aparèixer distintes tendències dins d´una nació.

15

Més tard, el Romanticisme es fragmentà i va anar evolucionant en diversos

corrents on destaca el Surrealisme que és una exageració del Romanticisme.

Nacionalisme

El nacionalisme és un corrent de pensament que fica a la nació com una de

les bases del desenvolupament de l´home, ja siga a nivell polític o

cultural.tant.Al segle XVII ja va aparèixer com un moviment social i ideològic,

i poc mes tard, es consolidà amb un corpus teòric durant el segle XVIII i

esdevingué el corrent polític hegemònic durant el segle XIX. Ha sigut un

corrent prou violent en alguns casos i ha suscitat tot tipus d´amistats del

mateix mode que enemistats.

Com a ideologia, afirma que tan sols allò que ve determinat per l´acció de

l´estat fonamentat en el principi de determinació es l´única cosa legítima

Democràcia

La democràcia és una forma d'organització on el poder és compartit per la

totalitat dels membres que formen el grup on es practica la democràcia, i on

mitjançant la participació directa o indirecta, les decisions es prenen seguint

la voluntat col·lectiva del grup, aconseguint d´aquest mode la legitimació de

les mateixes.

En sentit ampli, la democràcia és una forma de convivència social en la qual

tots els seus habitants són lliures i iguals davant la llei i les relacions socials

s'estableixen d'acord a mecanismes contractuals.

Ideal pedagògic

L´ideal pedagògic que hem seleccionat en aquest treball es el presentat per

Rousseau, autor que en seu llibre El Emilio.

16

D´aquest ideal es poden treure diverses conclusions com que l´educació que

ha de rebre el xiquet ha de ser adaptada a ell, ja que no és un home de

mesures diminutes, i per allò, no hem de tractar-lo com a un home.

En aquest ideal pedagògic, mostra també la importància de la figura del

mestre, el qual és la font de coneixement per a l´alumne, i finalment, que

l´educació que rep ha de sorgir del lliure desenvolupament del seu ésser, les

seues aptituds i les tendències naturals.

Per saber més. Blog amb articles relacionats


http://museodeljuego.org

http://www.deportevalencia.com

http://www.rfegimnasia.es

http://www.revista-apunts.com


Bibliografia

Cecchini, J.A. (1994). El método psicotécnico de Jean Le Boulch. En, VVAA La Educación Física y

su Didáctica. Madrid. Publicaciones ICCE, 215-224

Moral, A (1994). La escuela natural austríaca. En, VVAA La Educación Física y su Didáctica.



Madrid: Publicaciones ICCE 193-201

Loza, E (1994). Los métodos analíticos. En, VVAA La educación Física y su Didáctica. Madrid:



Publicaciones ICCE, 177-192.

González, R., Madrera, E y Salguero, A.(2004). Las escuelas gimnásticas y su relación con la

actividad física y educación físca actuales. Efdeportes, 73.

Rios, M. (29003). Aproximación conceptual. En Merceder Rios Manual de educación física

adaptada al alumnado con discapacidad. Barcelona: Paidotribo, 19-45




http://www5.uva.es/agora/revista/7/agora7-8_burgos_8.pdf


17

http://es.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Portada

http://www.efdeportes.com/



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada