Innovacions en EF

0

InnovacionsenEducacióFísicaInn

ovacionsenEducacióFísicaInnova

cionsenEducacióFísicaInnovacio

nsenEducacióFísicaInnovacionse

nEducacióFísicaInnovacionsenE

ducacióFísicaInnovacionsenEdu

cacióFísicaInnovacionsenEducac

ióFísicaInnovacionsenEducacióF

ísicaInnovacionsenEducacióFísic

aInnovacionsenEducacióFísicaIn

novacionsenEducacióFísicaInnov

acionsenEducacióFísicaInnovaci

onsenEducacióFísicaInnovacions

enEducacióFísicaInnovacionsen

EducacióFísicaInnovacionsenEd


INNOVACIONS EN

EDUCACIÓ FÍSICA


PAULA MONTORO CORPAS

LUCÍA MARTÍ FRASQUET

AZUCENA MARTINEZ RUIZ

ANA ORTEGA PÉREZ

CRISTINA MARTÍNEZ PÉREZ

CRISTINA SEGURA MOLINA

MAGISTERI 2º B

EDUCACIÓ FÍSICA

1

Innovacions en Educació Física

· Introducció............................................................................................ 2

· Qüestions............................................................................................. 4

1. López Pastor diu que Tinning argumenta que en les facultats



predomina la docència esportiva i de rendiment. Busqueu els plans

destudis dalgunes FCAFE i esbrinar si això es així................... 5

2. Després de consultar diverses fonts feu una taula amb les



innovacions més importants que es donen en EF i les que es

poden donar al futur....................................................................... 7

3. Pregunteu als vostres companys i companyes si durant la seua



època d´estudiants varen participar en innovacions docents per

part del professorat.

Dissenyeu una taula i exposeu els resultats................................. 10

4. Feu un resum de l´article d´Eloisa Lorente. Què proposa? Amb



quina competència es relaciona?................................................. 11

5. Què és la pedagogia crítica? Què volen? Qui són?



Què proposen?............................................................................. 12

6. Resumiu el capítol d´Andrew Sparkes i responeu a la pregunta



perquè no canviem....................................................................... 16

· Conclusió............................................................................................. 18

· Bibliografia........................................................................................... 20

· Annexos.............................................................................................. 23




ÍNDEX


2

Innovacions en Educació Física

INTRODUCCIÓ


3

Innovacions en Educació Física

En aquest treball, anem a tractar les diferents innovacions pedagògiques
que es poden dur a terme en Educació física. Duna banda tractarem com es

podria millorar lestatus daquesta assignatura, els diferents aspectes que hi

podem trobar en leducació física.. Per altra banda estudiarem diversos

conceptes com són: lautogestió, canvi reial, canvi superficial, control,


psicologia crítica (aclarits en diferents articles).

Aquest conceptes ens poden servir per a entendre per que als docents

els costa tant fer canvis(innovacions), ja que suposen problemes com per
exemple lestrès i la falta de control del que també parlarem al llarg del treball.

Dins daquest apartat es tracta què podria oferir leducació física des de la


pedagogia crítica

A més a més hem comparat el currículum de Educació física de diferents
universitats per esbrinar que predomina en lesport; si el rendiment o la


participació.
4

Innovacions en Educació Física

QÜESTIONS


5

Innovacions en Educació Física

1. Lòpez Pastor diu que Tinning argumenta que en les facultats predomina la

docència esportiva i de rendiment. Busqueu els plans destudis dalgunes


FCAFE i averigueu si això es així.

UNIVERSITAT DE

CIÈNCIES DE


LEDUCACIÓ I DE

LESPORT DE




VALÈNCIA (FCAFE)

UNIVERSITAT

AUTONOMA DE

MADRID (INEF)


DE RENDIMENT DE PARTICIPACIÓ


BÀSQUET


1º CURS GIMNÀSTICA




HABILITAT MOTRIU


HANDBOL EDUCACIÓ DEL




MOVIMENT


2º CURS ATLETISME EL JOC EDUCATIU I LA




INICIACIÓ ESPORTIVA


PREPARACIÓ FÍSICA ENTRENAMENT




ESPORTIU


FUTBOL FONAMENT EXPRESSIÓ




CORPORAL


3º CURS


JUDO EXERCICI FÍSIC PER A




LA QUALITAT DE VIDA


NATACIÓ EXERCICI FÍSIC PER A




POBLACIONS AMB

NECESSITATS

ESPECIALS


4º CURS PREVENCIÓ I 1º




AUXILIS


DE RENDIMENT DE PARTICIPACIÓ

1 CURS


EXPRESSIÓ CORPORAL

MOTRICITAT BÀSICA I

JOCS MOTRIUS


2 CURS


ACTIVITATS FISICO

DEPORTIVES EN EL MEDI

NATURAL


3 CURS


OCI I RECREACIÓ

ESPORTIVA

ACTIVITAT FISICA I

ESPORT PER A

PERSONES AMB

DISCAPACITAT

ENTRENAMENT ESPORTIU


4 CURS


EDUCACIÓ FÍSICA, SALUD

ESCOLAR I 1º AUXILIS


6

Innovacions en Educació Física

DE RENDIMENT DE PARTICIPACIÓ

1 CURS


ATLETISME

NATACIÓ

GIMNÀSTICA

RITMICA


2 CURS


GIMNÀSTICA

ARTISTICA


EXPRESSIÓ

CORPORAL


JUDO JOCS MOTORS




FUTBOL

ESQUÍ

CICLISME


3 CURS


PREFECCIONAMENT

ESPORTIU DE 1

ESPORT EN

GENERAL


ACTIVITATS

FISICO

RECREATIVES EN

EL MEDI NATURAL


4 CURS


ACTIVITAT FISICA

PER A ADULTS I

MAJORS

FITNESS

ACTIVITATS

RECREATIVES I

DE TEMPS LIURE

PSICOPEDAGOGIA

DE LA

MOTRICITAT I

NECESSITATS

ESPECIALS

JOCS, DANCES I

ESPORTS

TRADICIONALS I

ALTERNATIUS


DE RENDIMENT DE PARTICIPACIÓ

1 CURS


BALONCESTO HABILITATS MOTRIUS I




SISTEMÀTICA DE


LEXERCICI




FÙTBOL

NATACIÓ

VOLEYBOL


2 CURS


ATLETISME ACTIVITAT FÍSICA I




ESPORTIVA EN EL MEDI

NATURAL


BALONMANO EXPRESSIÓ CORPORAL I




DANZA


3 CURS


BALONCESTO ACTIVITAT FÍSICA,




ESPORT I RECREACIÓ


HOCKEY EXPRESSIÓ CORPORAL

RUGBY JOCS I ESPORT EN EDAT




ESCOLAR


VOLEYBOL ENTRENAMENT ESPORTIU




4 CURS


ATLETISME ESPORT ADAPTAT I PER A




LA DIVERSITAT


BALONMANO

REMO

PIRAGÜÍSME

FÙTBOL

NATACIÓ


UNIVERSITAT DE

SEVILLA

UNIVERSITAT DE

GRANADA

(CCAFD)

7

Innovacions en Educació Física

En la majoria duniversitats si que predomina aquesta docència,


normalment estan enfocades sobretot al rendiment, excepte la universitat de
Madrid, que és la que menys esports específics té. La resta duniversitats estan


més o menys equiparades en les assignatures, els continguts i els objectius.
En conclusió, podem dir que la majoria duniversitats sespecialitzen en


treballar cadascun dels esports, pel que podem deduir que es tracta
dassignatures de rendiment i també dassignatures de participació, ja que els


jocs i la sociabilització son un altre objectiu essencial de la carrera i del futur

venidor.
2. Després de consultar diverses fonts feu una taula amb les innovacions més

importants que es donen en EF i les que es poden donar al futur.

La innovació en Educació Física són els canvis en la intervenció

didàctica del professor y materials que utilitza amb el fi de millorar la qualitat
educativa. Algunes innovacions giren al voltant daquests nuclis generals:


1. Innovació en la Concepció del currículum.
2. Innovacions provocades pels temes transversals en lEF.

3. Innovacions en el concepte daprenentatge de lEF.

4. Innovació en la concepció de lEF.

5. Innovacions en la continuïtat de la pràctica dEF i


esportiva.
6. Innovacions originades pels estils densenyança.

Algunes de les propostes innovadores que shan generat a partir de la

investigació a laula i la investigació individual són les següents:



8

Innovacions en Educació Física

Autors i treballs Lloc Temes treballats

Grups de treball de

Huesca: Adell, Larraz,

Generelo... (1986-2008)

Huesca

El treball grupal i col·laboratiu:

Espais de Acció-Aventura.

Seminari de TPC (Vaca,

1986, 1996, 2002)

Palència

El TCP (tractament pedagògic del

cos) en infantil, primària i

secundària.

Fernández-Rio (1998) i

Ruiz Omeñaca (1995)

Càceres i Gijón

La Rioja

Activitats Físiques Cooperatives i

Educació Física

Parra et (1999) i A.

Sánchez (2001)

Càceres

Zamora
Espais daventura i ambients de


fantasia

Projecte Kon-traste

(1999,2000,2001)

La Coruña,

Portugal

Motricitat, creativitat,

psicomotricitat...

El seminari de
lEducació Física


alternativa (1995)

Benavente

(Zamora)
LEF Alternativa


GT. Interanivellar de I-A

de Segovia (1996)

Segovia
Avaluació en EF, EF en lescola


rural, atenció a la diversitat

Fernández-Balboa (1993);

Cortes (1996); Durán

(1998)

Madrid, Zamora,

Barcelona

Tendències cap a una Educació

Física Crítica
9

Innovacions en Educació Física

Altres de les propostes estudiades i que es podrien aplicar en un futur

són les següents:
Autors i treballs Lloc Temes treballats

Sánchez Bañuelos, F. 1997 Madrid
Temes transversals de lEF: la salut com


a prevenció de malalties i el benestar de

la persona
Ommo Gruppe Alemanya Noves concepcions educatives de lEF


Hospital Nacional de

Paraplègics de Toledo,

(D. José Miguel López,

monitor esportiu)

Toledo

Activitats esportives amb persones en

minusvalideses físiques
Grup de treball dEducació



Física per a Primària del C.P.R.

de Segovia

Segovia
Utilització delements de rebuig i


construcció de materials per a Educació
Física en Primària.

Departament dExpressió

Corporal de lEscola


Universitària de Formació

del Professorat de Segovia

Segovia

Construcció i

improvisació de materials per a
lEducació Física escolar


Carranza y Mora (2003) Barcelona Educació en valors i educació física

Mitchell (1993), citat per

Sánchez Bañuelos, (2001),

Madrid Motivació en educació física

Fernando, Oct. 1992

Cati, Nov. 1992
España Relacions socials i metodologia a laula

Viciana, J. (1993) Andalusia Unió entre àrees dun centre escolar


Viciana, J. (1998). Andalusia

Innovació-investigació a les aules
dEducació Física


Fullan (1993). Toronto

Canvis en educació depenent dels

docents
10

Innovacions en Educació Física

3. pregunteu als vostres companys i companyes si durant la seua època

d´estudiants varen participar en innovacions docents per part del professorat.

Dissenyeu una taula i exposeu els resultats.

1. Participaves de forma activa?

2. El professor deixava que opinares sobre la activitat al final de la classe?

3.Aceptava consells o activitats noves?

4. Sols jugàveu o era una assignatura en la que podies reflexionar?

5.Treballaveu de forma cooperativa?

6.El professor vos motivava?

7. El teu docent, tractava temes transversals?

8. La relació amb el professor era de confiança i

implicació?
9.Creus que lassignatura de Educació física ha aportat algun canvi positiu en


la teua vida?
10. Teníeu el costum dautoavaluar-vos?




Lucía Cristina Carlos Carla Adrián Álvaro David Raquel Andrea Irene Alejandro Sergio Oscar


1. Sí Sí Sí Sí No Sí Sí Sí Sí No Sí Sí Sí

2. No No No No No No Sí Sí No Sí No Sí No

3. Sí No No No Sí No No No No No No Sí no

4. Sí Sí Sí Sí Sí Sí Sí Sí Sí Sí Sí Sí sí

5. Sí Sí Sí Sí Sí Sí Sí Sí Sí Sí Sí Sí sí

6. Sí Sí No Sí No Sí No No Sí Sí No No No

7. No Sí No Sí No Sí No No Sí No No Sí No

8. Sí Sí No No Sí No Sí No Sí No Sí Sí Sí

9. Si No No No Sí Sí Sí No No No SÍ No Sí

10. No No No No No No No No No No No No no



11

Innovacions en Educació Física

1. 11/13 Han contestat que Sí

2. 4/13 Han contestat que Si

3. 3/13 Han contestat que Si

4. 13/13 Han contestat que Si

5. 13/13 Han contestat que Si

6. 6/13 Han contestat que Si

7. 5/13 Han contestat que Si

8. 8/13 Han contestat que Si

9. 6/13 Han contestat que Si

10.0/13 Han contestat que Si



4. Feu un resum de l´article d´Eloisa Lorente. Què proposa? Amb quina

competència es relaciona?

Larticle es centra en lautogestió, i aquest concepte sha creat a causa


de la problemàtica que va sorgir pels resultats poc satisfactoris que obtenien

els xiquets, com ara: poca maduresa, poca cooperació i poca responsabilitat.

Damunt de tot això els professors no feien per donar una solució, sinó que

simplement culpaven als anteriors docents. A més, tampoc ajuda la figura

sobreprotectora dels pares.

Centrant-nos en el punt de vista social sobre aquesta matèria (EF), la

gent només la veu dedicada al joc i a passar-s'ho bé, en lloc de fer alguna cosa

productiva educativament.
Per tot això, per a millorar lestatus de lassignatura, es va fer un

experiment amb uns alumnes de lESO, durant 4 anys. Aquest consistia en

introduir lautogestió, per a que els alumnes foren responsables del disseny de

lorganització de la sessió i també interaccionar amb el grup.

Lobjectiu daquest experiment era que els alumnes foren responsables

de si mateixos, considerant el que sha tractat en lassignatura i interessant-se


per anar mes enllà, prenent decisions i sabent les possibles conseqüències,

amb l'objectiu de que els alumnes s'informen al voltant de l'assignatura.
12

Innovacions en Educació Física

Per a dur a terme els objectius anteriors, sha de conèixer el punt de


partida en el que se situen els alumnes. A més, la figura que adopta el
professor és molt important, perquè lactitud daquest influirà directament en el


xiquet. El docent cal ha de tindre clar que no imposarà la seua opinió, sinó que
farà de guia de laprenentatge, encara que òbviament simplicarà i potenciarà el

treball cooperatiu. Lavaluació daquest projecte serà explicada pel professor

des del principi ja que els docents hauran dautoavaluar-se.

Finalment, es pretén que totes les matèries contribueixen a lemancipació la

presa de decisions, treball en grup, ... i no sols a lEF.



5. Què és la pedagogia crítica? Què volen? Qui són? Què proposen?
LA PEDAGOGIA CRÍTICA


Hui en dia, la tecnologia sha desenvolupat molt ràpidament, i això ha


facilitat el desenvolupament de noves activitats i habilitats físiques. Però, hem

de tindre cura amb les tecnologies ja que poden tindre conseqüències

perilloses. Així doncs, són els essers humans els que hem de determinar el

caràcter ètic-social dels seus usos i preguntar-nos quin tipus de societat volem

fomentar i quines activitats són coherents amb la societat.

Ara bé... què ha de fer un educador si vol fomentar la justícia social en la

societat?
Un educador deu ser una persona madura i equilibrada emocionalment,

compromesa amb la seua funció, preocupada per la persecució duns fins


valuosos, que poden ser justificats des de el punt de vista ètic. Per això hem de

iniciar canvis radicals, no sols en les nostres formes de pensar, sinó també en
les nostres formes deducar.
13

Innovacions en Educació Física

Un educador haurà de fomentar l'estima cap a la diversitat, com ara:

donar pas a la dignitat sense violència, inspirar la convivència mitjançant la

raó i empatia...
· Què és?

És una proposta densenyament que intenta ajudar als


estudiants a que se qüestionen i desafien la dominació i creences

que la generen.
· Què volen? Què proposen?


La pedagogia crítica és una teoria que proposa a través de la pràctica,

que els estudiants aconsegueixen una consciència crítica dins de la societat.

En aquesta tradició, el mestre treballa per a guiar als estudiantes a

qüestionar les teories i les pràctiques considerades com repressives, animant a

generar respostes alliberadores tant a nivell individual com col·lectiu, les quals

ocasionen canvis en les actuals condicions de vida.

Moltes voltes els estudiants es qüestionen a si mateixos com membres
dun grup o procés social ( religió, nació, cultura o rols). Seguidament comença


a veure la seua societat imperfecta i és on el estudiant intentarà canviar la

naturalesa opressiva de la societat.
· FIzclarence i Hickey:

Fizclarence i Hickey es van centrar en el frenar la violència en lesport i


la crítica de les forces socials que les promouen. Aquests van dir que

mitjançant el establiment de la pedagogia que destaca la importància del

respecte cap als demés, ajudaran a que esportistes que promouen esports
violents, desenvolupen discursos que acaben amb labús i la dominació.

· Què podria oferir la educació física des de la pedagogia crítica?

Leducació física, no sols contempla el cos humà de forma científica,


sinó que també el contempla com una series de construccions culturals,
14

Innovacions en Educació Física

històriques i socials on els interessos estan constantment en tensió. Depenent

principalment dels grups dominants, ideologies o zones geogràfiques.
Leducació física amb una orientació crítica, podria oferir múltiples

possibilitats educatives apropiades per a tots mitjançant el disseny i laplicació


de noves formes de moviment que fomenten el mutu enteniment i la integració.
6. Resumiu el capítol d´Andrew Sparkes i responeu a la pregunta perquè no

canviem.

En aquest capítol d´Andrew Sparkes es parla de lo difícil i complex que

és fer un canvi real educatiu, en relació al enfocament del exercici físic, de la
salut o de lensenyança alternativa dels jocs esportius.


Entenem com canvi real un procés multidimensional que implica
alteracions en les creences, els estils densenyança i els materials (canvis


innovadors), al no ser així, ens trobarem amb un canvi superficial que és el que

predomina en els cercles educatius, com pot ser: la utilització de materials

nous, noves habilitats i estratègies que suposen canvis fàcils en la practica de

l´ensenyança i la transformació d´aquelles creences, valors e ideologies ja

existents.

Per exemple: molts professors d´educació física accepten gratament un

llibre nou sobre exercici físic i salut o sobre l´ensenyança alternativa dels jocs

esportius i ho apliquen en els seus programes com recursos materials. Este és

l´aspecte més visible del canvi i el més fàcil de introduir.

A continuació hi ha diversos autors que ens porten a una reflexió sobre

si realment els professors són tan innovadors com pareixen o sols fan canvis

superficials.
15

Innovacions en Educació Física

La dimensió subjectiva del canvi


Hi ha professors a les escoles que emprenen els seus propis canvis de
manera voluntària, és a dir, innoven per la seua pròpia iniciativa, però daltra

banda, també hi ha uns altres que no estan dacord en impulsar aquestes


innovacions. La majoria dels professors fan els canvis influenciats pels seus
propis companys, i apliquen el mateix model, com si aquest es tractara dun


canvi proposat per un departament governamental. Cada professor ha de fer

significativa la seua proposta de canvi, on la seua efectivitat serà jutjada pels

criteris següents:

- ¿El canvi atén potencialment a una necessitat?

- ¿ Aprendran alguna cosa?

- ¿Esta clar el canvi amb respecte el que el professor

tindrà que fer?

Tots aquests criteris estan relacionats, i , si estan
expressats en termes vagues i ambigües poden crear confusió duna claredat


falsa sense canvi. Això ocorre quan la gent creu que ha canviat, però sols ha

assimilat els adorns superficials d´una nova pràctica o pot crear una dolorosa

falta de claredat sense canvi, ocorre quan s´intenta introduir innovacions

ambigües i poc clares baix unes condicions que no recolzen als professors a

l´hora de donar-li un sentit al que has fet.

El canvi es presenta de tal mode que no te en compte la realitat

subjectiva dels professors implicats.

Alguns professors poden percebre un canvi beneficiós, però altres poden

considerar-los com un canvi costós.

Per exemple, si els costos de temps, energia i la amenaça del sentit de

competència son alts, és probable que la proposta de canvi es considere

costosa i els perdedors perceben que les pèrdues superen als guanys. Per el

contrari si els canvis impliquen un sentit de domini, èxit i motivació és molt

probable que siga valuosa i recompensable, que són els guanyadors els que es

perceben ells mateixos experimentant amb el canvi els guanys i les pèrdues.
16

Innovacions en Educació Física

El canvi és una experiència molt personal, tots els professors que es
vegen afectats pel canvi deuen tenir loportunitat de treballar a través d´aquesta


experiència de manera que les recompenses siguin iguals per a tots.
El control dins de perspectives diferents i contràries.


Els professors gasten molta energia i temps intentant controlar l'ambient

a fi d'afavorir i controlar el que és preveu, a fi de que augmente l'ordre i es
reduïsca lestrès, ja que l'ensenyança és una tasca difícil, complexa i


estressant, la qual crea molta pressió diària en el professor. Cal dir que el

control de l'aula és essencial per a l'ensenyança, però no sempre
saconsegueix, ja que aquest no cal imposar-ho als alumnes com un dret sinó


treballar-ho amb ells freqüentment com una meta e intentar aconseguir-ho.

Remarcar que el control és la clau per a que les coses en la classe funcionen.

S'han identificat una sèrie d'estratègies per a establir i mantenir el

control, però amb el temps estes estratègies es converteixen en rutina, i els

canvis en la rutina són més difícils de dur a terme. De vegades, per a alguns

professors un canvi pot suposar un problema, per això cal ser conscients dels

costos i beneficis que pot suposar fer un canvi. Per mitjà del diàleg i les

diferents perspectives i opinions de professors hi ha que ajudar als que no

volen introduir canvis, o bé per que els suposa molt esforç i problemes, o bé

per que se senten amenaçats per les noves practiques pedagògiques. Els

últims han d'aprendre d'altres professors i treballar col·lectivament per a

solucionar els problemes que troben al realitzar el canvi, de mode que

aconseguisquen un sentiment de domini.

Per a concloure, podem dir que: és tan llarg ,difícil i complex el procés

per a realitzar un canvi real que es necessita planificació, reflexió, flexibilitat,

control i energia, però sobretot sensibilitat a les necessitats d'altres companys.
17

Innovacions en Educació Física

· Perquè no canviem?


Molts professors no accepten adquirir noves tècniques o formes de dirigir

estratègies, degut a que per a ells pot suposar desafiar els valors essencials

que els individus mantenen respecte als propòsits de l'educació. Per a altres,

quan es tracta de realitzar un canvi en el currículum, pot suposar desajustos

importants entre les seues aspiracions i la realitat. I finalment, altres assenyalen

la magnitud de la tasca a l'hora de crear un canvi real en el currículum de

l'educació física.
18

Innovacions en Educació Física

CONCLUSIÓ


19

Innovacions en Educació Física

Per a concloure dir que hi ha moltes formes d'innovar en l'educació

física. algunes innovacions poden suposar poc esforç com per exemple utilitzar

nous recursos materials, com un llibre; altres en canvi resulten més difícils com

per exemple adquirir noves tècniques o formes de dirigir estratègies. hi ha

professors que innoven i altres que no.

A més a més hem vist també que en l'educació física uns professors són

mes teòrics i altres més pràctics al realitzar el programa, també depenent de
lescola o de les universitats , dels programes que tingueu, (sent la mateixa


assignatura) en unes predomina el rendiment i en altres li donen més

importància a la participació.

El mes important es fer innovacions, ja que estes aporten vida a

l'assignatura i remarcar alguns aspectes fonamentals per a aquells que

desitgen iniciar el canvi:
- Assumeix que els col·legues necessiten algun tipus de pressió per a


canviar.
- El canvi real requereix temps, ja que els sistemes de creença no poden


canviar de la nit al dia.
- No esperes que tots o inclús la majoria de la gent o grups canvien


ràpidament.

Açò no garanteix que es produïsca el canvi que es pretén. Hi ha major

probabilitat que ocórrega si els que intenten iniciar el canvi o alguna innovació

es conscients de les complexitats del procés i del paper central que juguen els

seus companys de treball en l'èxit o fracàs d'aquest procés.
20

Innovacions en Educació Física

BIBLIOGRAFÍA


21

Innovacions en Educació Física

- López Pastor, V.M.(2008). Propuestas de desarrollo de la EF: dos décadas de

innovación en españa. Actes del IV de la AECD.

- Fernández- Balboa, J:M. (2001). La sociedad, la escuela y la EF del futuro.

En, José Devís La Educación física, el deporte y la salud en el siglo XXI. Alcoi:

Editorial Marfil.

- Lorente, E. (2008). Estimular la responsabilitat i la iniciativa: autogestió en

educació física. Apunts. Educació Fisíca i Esports, 92, 26-34.

- Sparkes, A. (1992). Reflexiones sobre las posibilidades y los problemas de

cambio en educación física. En, Devís y Peiró, Nuevas perspectivas

curriculares en EF. Barcelona: Indice, 251-266.
22

Innovacions en Educació Física

ANNEXOS


23

Innovacions en Educació Física

ANNEX 1: Preguntes de

l´examen


1. Diferencia entre innovació i canvi

2. Diferencia entre canvi real i superficial

3. Què és la pedagogía crítica?
4. Què pretén lautogestió?


5. Propasa 3 innovacions que duries a terme en un futur.
24

Innovacions en Educació Física

ANNEX 2: Preguntes sobre

l´activitat


· No és necessari fer innovacions per millorar lEducació física.

· El canvi és un procés complex i requereix molt de temps.

· Depèn del professor que els alumnes treballen més el rendiment que la


participació.
· La pedagogia crítica no te res a veure amb leducació.

· Sempre sha de estar disposat a fer canvis en qualsevol assignatura.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada