Els valors a l'EF



FACULTAT DE MAGISTERI UNIVERSITAT DE VALÈNCIA


ELS VALORS EDUCATIUS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA
JANA FERRÚS BAYARRI HELENA GARCÍA IBÁÑEZ CRISTINA GARCÍA NAVALÓN

SARA GARZÓN TIRADO

MAR GÓMEZ GUEROLA
BEGOÑA GORGUES SEBASTIÁN14.10.2013 DEPARTAMENT DE DIDÀCTICA DE L’EXPRESSIÓ MUSICAL, PLÀSTICA I CORPORAL PROFESSOR: DANIEL MARTOS GARCÍA




INDEX

1. INTRODUCCIÓ .................................................................................. 3

2. RESUM DE LA CARTA OLÍMPICA DEL COI: ................................ 3

3. DEFINICIÓ DE VALOR, EXEMPLIFICADA DES DE L'ÀMBIT EDUCATIU. ............................................................................................... 5

4. VALORS DINS DEL CURRÍCULUM DE L'EDUCACIÓ FÍSICA A PRIMÀRIA: ............................................................................................... 7

5. CLASSIFICACIÓ DELS VALORS QUE ES TRANSMETEN A TRAVÉS DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I DE L'ESPORT DES DEL PUNT DE VISTA EDUCATIU. ............................................................................. 8

6. QUÈ ÉS L'EDUCACIÓ EN VALORS? ............................................... 8

7. LLIBRES I ARTICLES RELACIONATS AMB ELS VALORS I L’EDUCACIÓ FÍSICA .............................................................................. 9
8. BIBLIOGRAFÍA ................................................................................ 11 ELS VALORS EDUCATIUS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA 3 | P à g i n a




1. INTRODUCCIÓ


Des de fa molts anys, l'educació física i la pràctica esportiva s'han utilitzat com a medi per transmetre valors fonamentals per al desenvolupament cognitiu dels alumnes. Per aquesta raó i basant-se en el Moviment Olímpic (ideari i filosofia que utilitza l'esport com a mitjà per fer més fort el cos i engrandir l'esperit) les escoles utilitzen la pràctica física com a mitjà de transmissió de valors. Tot açò queda plasmat a la carta olímpica, que explicarem a continuació. A més, entrarem en profunditat en l'explicació dels diferent valors proporcionats per l'esport.
2. RESUM DE LA CARTA OLÍMPICA DEL COI:


Què és la Carta Olímpica del COI? És el reglament mitjançant el qual s'organitzen els Jocs Olímpics i es regula el Moviment Olímpic. El Moviment Olímpic és un ideal per engrandir la raça humana i per unir a totes les persones del món amb un objectiu comú: practicar i respectar l'esport. També defèn l'activitat física com a medi per educar a la joventut en valors com el respecte o la ètica. El propulsor i pare de l’Olimpisme o Moviment Olímpic va ser Pierre Couvertin. La Carta Olímpica va ser elaborada pel COI (Comitè Olímpic Internacional), que va ser creat l'any 1824 amb la intenció de reviure els antics jocs olímpics grecs. De què s'ocupa? Té tres objectius generals: 1. Establir els principis i valors de l'Olimpisme. 2. Servir com a reglament del COI com organització. 3. Definir els drets i obligacions dels tres membres principals del Moviment Olímpic: ◦ El Comitè Olímpic Internacional. ◦ Les Federacions internacionals i comitès nacionals. ◦ Els Comitès organitzadors dels Jocs Olímpics. ELS VALORS EDUCATIUS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA 4 | P à g i n a

Cóm està estructurada? La Carta consta d'un preàmbul, un apartat de principis fonamentals i cinc capítols que fan un total de 61 articles. A continuació farem una breu explicació de cada apartat: PREÀMBUL: Fa una breu menció de Pierre Coubertin, pare del Moviment Olímpic i propulsor de la creació del COI. Parla de la bandera olímpica i del símbol dels 5 anells entrellaçats en representació de la unió dels continents. PRINCIPIS FONAMENTALS: 1. L'Olimpisme és una filosofia de vida basada en el conjunt de tres elements: la voluntat, el cos i l’esperit. 2. El seu objectiu és ficar l'esport al servei del desenvolupament humà i la seua dignitat. 3. El Moviment Olímpic és la acció concentrada d'atletes dels cinc continents. 4. La pràctica d'esport és un dret humà que deuria estar a l'abast de qualsevol. 5. Qualsevol signe de discriminació cap a un país o persona tindrà com a conseqüència la no participació al Jocs Olímpics. 6. La pertinència al Moviment Olímpic exigeix el compromís amb la Carta Olímpica i el reconeixement del COI. CAPÍTOL 1: EL MOVIMENT OLÍMPIC I LA SEUA ACCIÓ: S'encarrega d'explicar els objectius d'aquest moviment, com ara la promoció de l'esport en totes les persones, la inclusió de la dona als esports, promoure la ètica... Explica també que els jocs olímpics són una competició entre atletes i no entre països, el símbol. Hi han altres apartats com El reconeixement del COI, El Congrés Olímpic, Els Jocs Olímpics, la bandera, el lema, l'himne, etc... CAPÍTOL 2: EL COMITÉ OLÍMPIC INTERNACIONAL: Parla del seu Estatut jurídic, dels membres (115 persones físiques com a màxim) i la seua elecció, de com s'organitza aquest òrgan, de les seues sessions, etc... ELS VALORS EDUCATIUS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA 5 | P à g i n a

CAPÍTOL 3: LES FEDERACIONS INTERNACIONALS (Fis) Les FIS són organitzacions no governamentals que s'encarreguen de promocionar els esports a nivell mundial. Cada esport que apareix als Jocs Olímpic té la seua Federació Internacional, la qual s'encarrega de que el seu esport siga desenvolupat segons les directrius de la Carta Olímpica. CAPÍTOL 4: ELS COMITÉS OLÍMPICS NACIONALS (CONS) S'explica que els CONS tenen com a missió promoure i defensar el Moviment Olímpic en els seus països, i s'estableixen una sèrie de normes per fer això. Explica quins són els seus drets, quines són les seues funcions, quins són els seus membres i altres aspectes com els himnes o les banderes. CAPÍTOL 5: ELS JOCS OLÍMPICS. Parla de les dates de celebració (cada quatre anys), de com es presenten les candidatures de les ciutats (mitjançant una sol·licitud al COI), de com es fa l'elecció (estudi de totes les garanties), de com es farà la propaganda cultural i altres aspectes rellevants per la realització dels Jocs Olímpics. També hi ha un apartat que parla quins esports es practicaran, amb les seues Federacions corresponents; un altre de protocol, de com s'identificarà la gent, de les cerimònies i finalment dels litigis i l'arbitratge.




3. DEFINICIÓ DE VALOR, EXEMPLIFICADA DES DE L'ÀMBIT EDUCATIU.


Segons la RAE, un valor es defineix com: "Una qualitat que posseeixen algunes realitats, considerades béns, per tant són estimables. Els valors tenen polaritat quan són positius o negatius, i jerarquia quan són superiors o inferiors.". No obstant això, per definir els valors centrant-nos concretament en l'àrea d'educació física podem utilitzar el text de Gutiérrez, M., Reflexions sobre el paper de l'activitat física i l'esport en l'edat escolar en la promoció de valors. ELS VALORS EDUCATIUS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA 6 | P à g i n a

En aquest text trobem dos definicions de valor. En primer lloc el propi autor ens parla d'un valor com una actitud apresa que ajuda a l'home a desenvolupar-se. I en segon lloc, és la UNESCO (2001) la que defineix un valor com: "...un element real, desitjable, objectiu i convenient a l'ésser humà que ho interioritza a través de l'experiència individual i es converteix en una norma moral de conducta. La persona, a través de la seva experiència selecciona, tria i fa seu un sistema de valors que li ajuda a desenvolupar una consciència moral i a adquirir el compromís individual d'organitzar la seua conducta portant-los a la pràctica". Per acabar de concretar la definició de valor, no hem d'oblidar que aquests van canviant segons les necessitats socials, i per tant, són diferents per a cada individu. Aquesta característica que apunta Gutiérrez i converteix als valors en alguna cosa variable, incrementa la seua dificultat per a la integració curricular i crea la jerarquia en valors de la qual ens parla la RAE, doncs la importància d'aquestos varia depenent de la societat. Finalment, pel que fa a la polaritat dels valors, podem distingir els positius (la cooperació, socialització, solidaritat...) i els negatius (competitivitat, egoisme...); els quals explicarem amb més detall posteriorment. Els exemples de valors des de l'àmbit educatiu els trobem fàcilment en el currículum, sent alguns d'ells els següents: - Valors saludables: Hàbits saludables i de millora i manteniment de la condició física. Transmesos, per exemple, a través de la realització d'exercicis que ens facen sentir bé i l'aprenentatge d'uns hàbits d'higiene. - Valors socials: Promouen la integració, el respecte o la solidaritat. Qualsevol treball en grup inculca aquestos valors. - Valors de convivència: Es refereixen a la creació i acceptació de les normes per al funcionament dins d'una societat, sempre partint d'un respecte a la pròpia autonomia. També inclou aspectes de participació i estima a la diversitat. Aquests valors s'aprenen tenint la concepció que la classe és una xicoteta societat on tots han de respectar-se i col·laborar. ELS VALORS EDUCATIUS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA 7 | P à g i n a

- Valors culturals i artístics: Consisteixen en el reconeixement i valoració de les diferències culturals, als quals s’arriben mitjançant jocs tradicionals. A més, inclou activitats que permeten expressar-se i una activitat critica, doncs l'esport ajuda a alliberar-se i a ser més crític amb un mateix i amb els altres. - Valors d'autonomia i iniciativa personal: Aquests valors promouen actituds positives i la autosuperació. Els xiquets mitjançant jocs o proves mesurables intentaran millorar les seues condicions i s'exigiran més a si mateixos.




4. VALORS DINS DEL CURRÍCULUM DE L'EDUCACIÓ FÍSICA A PRIMÀRIA:


- Ensenya els hàbits de vida saludable i els avantatges de portar una vida sana. (Valor saludable) - Encara que la pràctica educativa és competitiva, restrictiva i selectiva, l’educació física tracta d’ensenyar a relativitzar els resultats i atendre a la faceta social dels valors nomenats anteriorment. (Valors socials) - Afavoreix les relacions interpersonals mitjançant jocs en els quals han d’aprendre el respecte, la integració, l’acceptació i la cooperació, a més de potenciar la creativitat i l’expressió d’emocions i sentiments a través del cos. (Valor de convivència) - Promou l’ensenyament de jocs culturals. (Valors culturals) - L’activitat física com a mètode per a restablir l’equilibri físic i psíquic i per sentir-se bé amb el cos i millorar l’autoestima. (Valor d’autonomia i iniciativa personal). ELS VALORS EDUCATIUS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA 8 | P à g i n a

5. CLASSIFICACIÓ DELS VALORS QUE ES TRANSMETEN A TRAVÉS DE L'EDUCACIÓ FÍSICA I DE L'ESPORT DES DEL PUNT DE VISTA EDUCATIU. Valors positius: Valors negatius:
Respecte als companys.
Tolerància.
Treball en equip
Acceptació de les normes
Millora en el desenvolupament psicomotor.
Cooperació.
Ajuda
Solidaritat
Responsabilitat
Participació
Esforç
 
Vanitat personal i la del grup.
Desig codiciós de victòria
Odï als rivals.
Esperit corporatius de intolerància.


6. QUÈ ÉS L'EDUCACIÓ EN VALORS?
 
Educar en valors és participar en un procés de desenvolupament i construcció personal. L’educació en valors es fonamenta en el respecte mutu del rol del professorat, de l’alumnat i de la família. Requereix la revalorització de la figura del professor i el desenvolupament d’un codi d’actuacions (normes, propostes d’acció, etc) prèviament consensuades. Utilitza el diàleg interactiu entre professorat, alumnes i famílies, promou el desenvolupament i interiorització de valors a través de tècniques i activitats diverses, condueix a millorar el rendiment escolar, disminuir la conflictivitat, socialitzar a l’individu, assimilar i integrar valores, actituds i normes. ELS VALORS EDUCATIUS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA 9 | P à g i n a



El xiquet que és instruït en el coneixement i ús dels valors bàsics, serà un xiquet actiu, amb un gran potencial cognitiu i afectiu, preparat per al descobriment de les seues pròpies possibilitats psíquiques, afectives i socials, amb l'ajuda de la informació que rep i el suport dels adults que li ensenyen a desenrotllar-se com a persona en esta disciplina. Importància d’educar en valors. Els valors no es transmeten via genètica, per això és tan important tindre’ls en compte en l'educació. Però hem de saber que els valors no s'ensenyen independentment de la resta de coses, ni a través de grans explicacions o donant una llista amb allò que considerem correcte i el que no, esperant que els nostres alumnes la memoritzen. Els valors es transmeten a través de l'exemple pràctic, a través de la quotidianitat, del nostre comportament en el dia a dia, en allò que els fills veuen fer als seus pares, o els alumnes als professors. Educar als xiquets en valors els permetrà prendre decisions més acertades durant tota la seua vida y açò a la vegada els farà persones més segures, plenes i felices. Tècniques d’aprenentatge cooperatiu. · El trencaclosques ("Jigsaw") · Grups d’investigació · STAD ("Student Team- Achievement Divisions") (Tutoria entre iguals)
 
7. LLIBRES I ARTICLES RELACIONATS AMB ELS VALORS I L’EDUCACIÓ FÍSICA
 
Hi han molts autors que han escrit sobre la importància de l’esport i dels valors que es transmeten a través d’ells.
 
Nosaltres volem fer referència a Melchor Gutiérrez, un professor d’educació física a la universitat de València. Melchor volia aconseguir que la gent s´adonara del pes que tenen els esports en la vida de les persones. Ell mateix deia que el coneixement i la pràctica de qualsevol esport, donava a la pròpia persona una autonomia del seu propi cos i una relació diferent amb els companys. Parlem de relació diferent perquè quan estem practicant ELS VALORS EDUCATIUS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA 10 | P à g i n a



l´educació física, hem de comunicar-nos amb la resta de companys per saber com hem de fer un exercici i quin tipus de tècniques anem a utilitzar. És a dir, Melchor Gutiérrez defèn l´educació física com un recurs imprescindible en qualsevol àmbit educatiu, ja que forma a la persona tant físicament, intel·lectualment i emocionalment. Aquestos són alguns dels llibres i articles que ell ha escrit i que parlen del que acabem d'assenyalar:
 
http://cienciadeporte.eweb.unex.es/congreso/04%20val/pdf/C83.pdf Article sobre l’elecció dels valors en la pràctica esportiva juvenil. En aquest article, Melchor G., destaca que és molt important saber en quina mesura i moment practiquem l'esport, ja que com totes les coses, si es realitza de manera incontrolada tampoc és bo.

Valors socials i l´esport. En aquest llibre es pretén analitzar, definir i clarificar tots els valors socials i personals de la activitat física. A més, es busca la manera de transmetre diferents valor per mitjà de l´educació física.

http://www.revistaeducacion.mec.es/re335/re335_10.pdf Article que explica que és necessari que s´establisca la pràctica física en els plans educatius, ja que és l´espai que tenen les persones d’aprendre sobre el seu propi cos i àmbit saludables per el seu dia a dia.

Revista de psicología del deporte, ISSN 1132-239X, Vol. 22, Nº 1, 2013 , pàgs. 159-166, Observación de las estrategias que emplean los docentes. És un article escrit per diversos especialistes, entre ells Melchor Gutiérrez. En aquest article es centren en l’anàlisi de les estratègies que els professors d´educació física utilitzen. Arriben a la conclusió de que si que s´empleen tècniques de treball en grup per fomentar la convivència i comunicació, però que no existeix una activitat que deixe que el xiquet es puntue a si mateix, és a dir, una autoavaluació.

Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, ISSN-e 1577-0354, Nº. 46, 2012 , 4 pàgs, Clima motivacional, razones para la disciplina y comportamiento de la educación física. Aquest article assenyala la importància que té la relació dels docents amb els alumnes, els instruments que s´utilitzen en les classes. Aquests detalls són els que assenyalaran el nivell de motivació dels xiquets per fer educació física.

ELS VALORS EDUCATIUS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA 11 | P à g i n a



Com aquestos articles, hi han molts més que també assenyalen les diverses qualitats que té la pràctica d´esports i les seues conseqüències si es realitza de manera controlada. En la següent pàgina web els podem trobar:
 
http://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=272396
 
 
8. BIBLIOGRAFÍA
 
COMITÉ OLÍMPIC ESPANYOL, COE (2012) Disponible en línia a <http://www.coe.es/2012/COEHOME2012.nsf/FHomeDemo?OpenForm>. [Consulta: 01 octubre 2013].

GONZALEZ GARCIA, Iván (2009), La promoción de valores a través del deporte. Disponible en línia a <http://www.monografias.com/trabajos76/promocion-valores-deporte/promocion-valores-deporte.shtml>. [Consulta: 02 octubre 2013].

RIVERA PEREJIL, Ramón (2010), Los valores del deporte. Buenos Aires. Disponible en línia a <http://www.efdeportes.com/efd141/los-valores-del-deporte.htm>. [Consulta: 03 octubre 2013].

GARRIGA SISÓ, Eulàlia. Educació física i escola. Disponible en línia a <http://www.sindicat.net/n.php?n=7539>. [Consulta: 02 octubre 2013]

VENTURA VALL·LLOVERA, Carles (2007), L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport, Barcelona, IES Celestí Bellera. Disponible en PPT a <http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CDEQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.bellera.cat%2Fportal%2F0708%2Fbonespractiques%2Fies_bellera.pps&ei=4VZZUoaEJYGWtQa9woHYCw&usg=AFQjCNGMz6Sfn62k-JdFxOqDEeqWT7NzsQ&bvm=bv.53899372,d.Yms&cad=rja>. [Consulta: 04 octubre 2013] ELS VALORS EDUCATIUS DE L’EDUCACIÓ FÍSICA 12 | P à g i n a

ARANA ERCILLA, Martha. La educación en valores: una propuesta pedagógica para la formación profesional. ISPAJAE, Cuba. Disponible en línia a <http://www.oei.es/salactsi/ispajae.htm>. [Consulta: 01 octubre 2013].

CONSTRUYENDO LA PAZ. El mundo de los valores: educar en valores. Disponible en línia a <http://www.sodepaz.org/construyendolapaz/Construyendo%20la%20paz/Valores.html>. [Consulta: 01 octubre 2013].

FRANCO ORTIZ, Itziar (2010), Qué son los valores y por qué son tan importantes en la educación. Disponible en línia a <http://www.solohijos.com/html/articulo.php?idart=243>. [Consulta: 03 octubre 2013].

VELEZ (2011), La importancia de la educación en valores, ¿por qué enseñar valores a los niños? Disponible en línia a <http://masterprevencion2011.blogspot.com.es/>. [Consulta: 05 octubre 2013].

PUJOLÁS MASET, Perre. Algunas técnicas de aprendizaje cooperativo. Disponible en línia a <http://www.aulalibre.es/IMG/pdf_DOC_7_Tecnicas_de_Trabajo_Cooperativo.pdf>. [Consulta: 08 octubre 2013].

SERVICIO DE INNOVACIÓN EDUCATIVA (2008), Aprendizaje cooperativo. Madrid, Universitat Politècnica de Madrid. Disponible en línia a <http://innovacioneducativa.upm.es/guias/Aprendizaje_coop.pdf>. [Consulta: 04 octubre 2013]. DECRET 111/2007, de 20 de juliol, de la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana, pel que s’estableix el currículum de l’Educació Primaria en la Comunitat Valenciana. Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, nº 5562. ROLLANO VILABOA, David (2005), Educación en valores. Cómo enfocar la educación hacia la ética. Madrid. Ideaspropias Editorial.

HOYOS, Guillermo & Miquel MARTÍNEZ MARTÍN (2004), ¿Qué significa educar en valores hoy? Barcelona. Octaedro.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada